משלחת קק"ל במיידנק
משלחת קק"ל במיידנקצילום: אבי חיון, קרן קימת לישראל

משלחת קק"ל יצאה השבוע לפולין למסע במחנות ההשמדה שיסתיים ביום חמישי כשהמשלחת תצעד ב"מצעד החיים" המתקיים זו השנה ה-30.

המצעד יציין את שנת ה-70 למדינת ישראל, והשנה לראשונה תוביל את המצעד משלחת קרן קימת לישראל בראשות יו"ר קק"ל דניאל עטר, זוכה פרס ישראל לספרות, דוד גרוסמן וחברי הכנסת שרן השכל, איציק שמולי, מרב בן ארי, מיכאל מיכאלי, חיים ילין, ישראל אייכלר, איילת נחמיאס-ורבין ואיתן ברושי.

עוד בין חברי המשלחת: יו"ר מרכז המועצות האזוריות אמיר ריטוב, מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות דני זמיר וראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני.

אתמול (שני) סיירה המשלחת במחנה ההשמדה מיידנק. ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, בן לאב ניצול שואה מגרמניה, אמר: "בעולם החדש מדברים אחד עם השני דרך טלפון חכם מכל קצוות תבל, מייצרים מוצרים במדפסת תלת מימד, מקימים התיישבות בחלל, יוצרים כבשה באופן מלאכותי, ובאותו הזמן אנו עדים למראות קשים של רצח עם, של התעמרות החזקים בחלשים רק משום שהם יכולים. העולם רואה, מבין, יודע ולא נוקף אצבע. אנחנו חייבים לדרוש מעצמנו תשובה איך זה שגם בימים אלה מאות אלפי אנשים נרצחים, נאנסים, מגורשים מביתם, וכולנו עומדים מהצד ולא נוקטים צעד לעצור אותם". ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני הניח זר לזכר הנרצחים.

דליה היבנר, חברת האספה הכללית של קק"ל, סיפרה "במשך שנים רבות הוריי סירבו לספר את מה שקרה להם במחנות ההשמדה, אבל התנהגותם חשפה את הכל. אסור היה להשאיר אוכל בצלחת, אסור היה לקלוף תפוחי אדמה, מי שהיה מסיים את הלחם מהשולחן היה חייב לסיים גם את כל הפירורים. כל צעד שלנו פה הוא בעבורם ולזכרם".