בלי השוואות
בלי השוואותצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הערב (רביעי) בשעה שמונה יפתחו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ובמשך 24 שעות יתייחד עם ישראל עם זכרם של ששת המיליונים וטראומת הטבח הגדול בהיסטוריה תביט לעיני כולנו מתוך כל מסך ומבעד לכל תכנית רדיו וטקס.

במשך 24 השעות הללו יודלקו נרות לזכר הנרצחים וסיפוריהם ייקראו ברחבי הארץ הדומעת, תצלומים דהויים בשחור לבן וסרטונים מהירי קצב יראו לנו את הרוע במלוא כיעורו ואכזריותו. נראה את העינויים, ההשפלות, הרדיפות, השריפות, הרציחות, קברי האחים, צעדות המוות, הגטאות ומחנות ההשמדה. נראה ונבכה.

אל מול המראות הללו נכון וראוי שכל אותם שליהגו בשנה האחרונה השוואות מטורללות בין גורל יהודי אירופה של שנות הארבעים לגורל המסתננים מאפריקה, בין אנה פרנק למהגרי עבודה, כל אותם שבשם זכר השואה הלבישו את ממשלת ישראל במדים נאציים ותיארו את מאבקם למען מהגרי העבודה כמעט כמאבקם של מורדי גטו ורשה, כל אלה ראוי שייקחו את 24 השעות הללו, ויפנימו מה באמת קרה שם באושוויץ, בירקנאו וסוביבור. אחרי שיתחילו לנסות ולהבין את משמעות האירועים ההם שיחשבו שוב על משמעות ההשוואות שערכו במשך שנה שלמה (גם אם לשם כך גייסו ניצולי שואה שיאמרו דברים דומים).

בפשטות נאמר להם, חברים, מה שעשיתם עונה להגדרה הפשוטה של הכחשת שואה. אם אתם מבקשים להסתיר בבתיכם מהגרי עבודה ומשווים את מעשיכם לאלה של מסתירי אנה פרנק ומשפחתה, אז או שלא הבנתם כלום, או שאתם באמת חושבים שמה שהציעו הנאצים ליהודים היה מעבר מכובד (עם כמה מאות או אלפי דולרים בכיס) למדינה אחרת ולא השמדה, הרג וחורבן במשרפות ובגאיות ההריגה, ומי שחושב כך נגוע בהכחשת שואה או בחוסר מחשבה. תבחרו.

רוצים להתווכח על דמותה המוסרית של המדינה, על מדינת כל אזרחיה, על מצוקת האריתראים, על מצוקת הדרום תל אביבים. אין בעיה. דברו, התווכחו, אבל את זכר השואה תשאירו בחוץ.