תאה פרידמן
תאה פרידמןצילום: ישראל הדרי

ד"ר תאה פרידמן נולדה ב-1924 בעיר צ'רנוביץ ברומניה, בת יחידה להוריה, יטי ויוסף קוואלנברג.

ביוני 1941 הפציצו הגרמנים את העיר ותאה נשלחה לקרובי משפחה בכפר סמוך. עד מהרה הגיעו חיילים גרמנים ורומנים לאזור והחלו להתעלל ביהודים.

תאה ודודתה ברחו לחורשה סמוכה, ולאחר שהחיילים עזבו, שבה תאה אל הוריה בצ'רנוביץ. בדרכה חזרה ראתה מתים מוטלים לצד הדרך.

בספטמבר 1941 הוקם גטו בצ'רנוביץ. בביתה של תאה שוכנו כ-20 בני אדם. בנובמבר הועלו בני המשפחה עם עוד יהודים על קרונות בהמות, בצפיפות וללא מים ואוכל, והוסעו במשך יומיים עד אטאקי. חיילים רומנים בזזו את דברי הערך שברשות המגורשים.

בני המשפחה חצו את נהר הדנייסטר וגורשו לגטו מוגילב פודולסקי. אביה של תאה נלקח לעבודות כפייה, ואילו תאה עבדה בעבודות פקידות תמורת 150 גרם לחם ליום.

בדצמבר 1942 ברחה תאה מהגטו. היא חצתה ברגל את הדנייסטר הקפוא ושבה לצ'רנוביץ. היא ניסתה למצוא מחסה בבתי קרובים ומכרים, אך איש לא נתן לה מקלט. לבסוף התחבאה בביתם של פרופסור קלמן גרוניך ורעייתו, אך נתפסה בסריקת פתע.

ניסיון שעשתה להתאבד בבליעת כדורים הסתיים בכישלון, לאחר ששוביה לקחו אותה למרפאה, שם נעשתה לה שטיפת קיבה. תאה שהתה במאסר, וביולי נידונה לגירוש לטרנסניסטריה, אך היא שוחררה בזכות שוחד ששילמה הקהילה היהודית.

בסוף 1943 הכירה תאה פעילים בתנועת הנוער גורדוניה, ויחד עמם השיגה דרכונים מזויפים לה ולחברים נוספים בתנועה. היא הגיעה לבוקרשט ושם פגשה את יוסף פרידמן, בעלה לעתיד. היא התגוררה בדירת מסתור, אך נעצרה בפשיטה של המשטרה ונשפטה למאסר. מדי יום ביומו יצאה מבית הכלא לעבודה בבית חולים.

ביולי 1944 שוחררה תאה מבית הכלא. לאחר חודש נכנעה רומניה לצבא האדום. ב-1945 נרשמה תאה לבית הספר לרפואה בטימישוארה. ב-1950 נישאה ליוסף והחלה לעבוד כרופאה. במקביל ביקשה לעזוב את רומניה מתוך רצון לעלות לישראל, אך בקשותיה החוזרות ונשנות לא אושרו.

ב-1958, לאחר שמונה שנים שבהן היו מסורבי עלייה, עלו תאה, יוסף ובנם לישראל. זמן-מה עבדה תאה כרופאת עיניים בקופת חולים בקריות, ובמקביל למדה עברית באולפן, ולאחר מכן עברה המשפחה לרמת גן. תאה עבדה כרופאת עיניים בקופת חולים ובבתי החולים תל השומר ובילינסון, וכעבור זמן מונתה למנהלת מחלקת עיניים בקופת חולים.

לאחר צאתה לפנסיה המשיכה תאה לייעץ בתחום רפואת העיניים. היא יקירת החוג לרפואת עיניים באוניברסיטת תל אביב. יוסף נמנה עם מניחי היסודות לרפואת המשפחה בישראל ולימד בחוג לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

לתאה ויוסף ז"ל בן, אף הוא רופא במקצועו, וחמישה נכדים.