מתמקד בתקופת חייו האחרונה. 'מלך במדבר'
מתמקד בתקופת חייו האחרונה. 'מלך במדבר'צילום: יח"צ

מעל דוכן הנואמים הקהל מביט בו בציפייה, צמא לכל הברה שיפיק. עיניו מבריקות. רגש רב ניכר בהן. שפתיו רועדות קמעה אך מילותיו צלולות, ברורות וחודרות היישר ללב השומעים גם חמישים שנה אחר כך.

ד"ר מרטין לותר קינג הוא אגדה, ואדם שגם אחרי לכתו נראה שרוחו עדיין חיה ונושמת. בסרטו הדוקומנטרי של פיטר קונהארדט מבית HBO 'קינג: מלך במדבר' (זמין לצפייה בהוט Vod, Yes וסלקום tv) נוכחותו של קונהארדט היא כשל רוח רפאים, והבמאי האמיתי הוא קינג עצמו.

המאבק למען שוויון זכויות לאפרו-אמריקנים שקינג הוביל, חולל שינויים רבים בחברה האמריקנית עד היום, אך כשקלרינס ג'ונס, יועצו האישי של קינג ועורך דינו, אומר בתחילת הסרט שאם אריות שניצלו לא יספרו את סיפורם יזקפו את הכול לזכות הציידים, הצופה נע באי נוחות. ברור מאוד מי הם הציידים ומה היו מעשיהם בעבר ובהווה.

ב'מלך במדבר' סיפורו של קינג מסופר מפי חבריו לארגון זכויות האדם, התאחדות ההנהגה הדרומית-נוצרית, שעבדו בצמוד אליו וצפו בו ברגעיו האחרונים. ביניהם מנהל ההתאחדות אנדרו יאנג, החברה הקרובה ססרונה קלייטון, מנהל שיווק ההתאחדות סי טי ויוויאן ועוד. הצופה זוכה לקבל זוויות חדשות על קינג האדם, שרק מעצימות את דמותו המיתית ממילא.

בסרט מתוארת התעקשותו הבלתי מתפשרת של קינג למאבק למען השוויון בכלים של אי אלימות. הליכתו הבטוחה ומבטו העז הניבטים מתמונות הסטילס והווידאו, משולבים במומחיות עד שהצופה מרגיש שהוא מכיר אותו אישית. מן העבר השני משולבים חומרי ארכיונים מהטלוויזיה האמריקנית וצילומי אזרחים לבנים שמתראיינים לכתבות לפני חמישים שנה, עם אמירות המעוררות בצופה קבס לנוכח הגזענות העזה, המוסווית תחת חיוכים ומבטים צדקניים.

נאומו המפורסם של קינג בכיכר לינקולן, "יש לי חלום", אינו מוזכר כלל בסרט, אך הצופה מתוגמל בחומרים חדשים ובהתמקדות בתקופה האחרונה לחייו. 18 חודשים סוערים נפשית ומעשית במיוחד לקינג, שלמרות הצלחותיו בדרום מתחיל להרגיש נבגד מחבריו בממשל האמריקני, שעד מעט לפני כן קידמו את רעיונותיו, ומנגד השנאה היוקדת של הגזענים אשר מתפרצת בצפון מחרידה אותו.

בתקופה זו קינג אינו מרוצה למרות הצלחותיו בעבר, ופועל ללא לאות לשינוי. הוא גם אינו מסוגל להתעלם מהמלחמה בווייטנאם, ולמרות שפוליטית הוא יודע שהכרזה נגד המלחמה תזיק לו, הוא נושא נאום בלתי נשכח נגד האלימות בווייטנאם. האיש שקידם את רעיונותיו תחת הכותרת של אי אלימות, אינו יכול לעמוד מנגד ולשתוק.

רגעיו האחרונים תופסים את הצופה במפתיע, כמו בחיים. וגם אם לא נעשתה שום מניפולציה רגשית בעריכה, מותו הברוטלי של קינג מכווץ קרביים.

הסרט ערוך ועשוי כסרט דוקומנטרי קלאסי מהדור הישן. ראיונות, תמונות סטילס ווידאו, ומעט אילוסטרציות. נראה שהבמאי נוקט בעמדה שהחומרים חזקים מהכול ואין צורך בהתחכמויות. לרוב זה עובד. החומרים מרתקים ושואבים את הצופה, אך לעיתים התחושה היא שהסרט מעט איטי מדי.

ד"ר מרטין לותר קינג נהג לומר: "אם אי אפשר לטוס, נוהגים. אם אי אפשר לנהוג, רצים. אם אי אפשר לרוץ, הולכים. אם אי אפשר ללכת זוחלים. אך העיקר המשיכו לנוע קדימה". אין ספק שקינג עדיין, למרות מותו, ממשיך קדימה.