דן שפירו במכון לב
דן שפירו במכון לבצילום: יח"צ

לקראת השנה האקדמית הבאה נערוך כאן בערוץ 7 סבב היכרות וחידושים במוסדות הגבוהים בישראל, ואנחנו פותחים עם המרכז האקדמי לב הירושלמי. על כך שוחחנו עם אלי שלמן, סמנכ"ל וראש אגף מינהל הסטודנטים במכון.

"הרמה הגבוהה של מרכז אקדמי לב הולכת לפניו ואנחנו ממשיכים את המסורת", פותח שלמן ומספר על החדשות המעודדות מכיוונו של המכון: "התבשרנו שבפקולטה לניהול במחלקה לחשבונאות ומערכות מידע הסטודנטים שלנו זכו במקום ראשון בארץ במבחנים הסופיים של לשכת רואי החשבון, מבחינת אחוזי מעבר בבחינות הללו".

שלמן מציין כי מדובר בהישג מרשים שאותו קיבלו הסטודנטים מול מחלקות מקבילות בכל המוסדות האקדמיים, כולל אוניברסיטאות מובילות.

עוד הוא מציין כי "משרד הבריאות ערך השוואה בין בתי הספר לסיעוד, ובית הספר לסיעוד היחיד שקיבל ציון 100 הוא בית הספר לסיעוד של המרכז האקדמי לב. גם הבנים וגם הבנות קיבלו את המוצע הגבוה בארץ ומאה אחוזי מעבר. קיבלנו גם פרס של כמה מאות אלפי שקלים ממשרד הבריאות בטקס מכובד שהתקיים במשרד הבריאות. מדובר במחלקה גדולה מאוד עם כאלף סטודנטיות. מכון לב הוא המוסד השני בגודלו אחרי האוניברסיטה העברית", הוא מציין.

ומה באשר לתחושה הרווחת בציבור ולפיה המכונים תמיד יקבלו יחס נמוך מזה של האוניברסיטאות. שלמן מודה שאכן הוא שומע לעיתים ש"מועמדים אומרים שמעדיפים ללכת לאוניברסיטה. אי אפשר להתכחש לכך, אבל כמוסד ותיק שבקרוב יחגוג את שנת החמישים, בהרבה מאוד מקומות כמו הצבא ולשכת רואי החשבון מדרגים אותנו במקומות גבוהים בדיוק כמו אוניברסיטאות. גם פרויקט העתודאים שלנו שלומדים את מקצועות הטכנולוגיה כמו אלקטרוניקה, אלקטרואופטיקה, הנדסה וניהול ועוד, מביא את הצבא לדרג אותנו כמו האוניברסיטאות".

עוד מספר שלמן כי במרכז "יש מספר תארים שניים, הנדסת מערכות מתוקשבות, תואר שני חדש בפיזיקה. המל"ג מכיר ברמה הגבוהה של בוגרי אלקטרואופטיקה ואלקטרוניקה והביקוש ענק לתכנית הזו. אנחנו מתחילים מחזור שני לאחר הצלחה של המחזור הראשון. חידוש נוסף הוא שבתוך התכנית הזו ניתן ללמוד עם או בלי תזה".

על הקשר בין המרכז לבוגרים לאחר תום שנות הלימוד הוא מספר: "בשנה זו יהיו לנו 10,000 בוגרים, וזה אומר משהו על ההשפעה של המכון במשק. יש לנו מספר תכניות עם בוגרים. אחת הדוגמאות היא מיזם 'בוגר מביא בוגר' בתעשייה. הרבה בוגרים מציעים משרות לבוגרים טריים. חוץ מזה, הרבה בוגרים הקימו חברות משמעותיות מאוד. אנחנו מעריכים שבירושלים 25 עד 30 אחוזים מתעשיית ההייטק נולדה כאן במכון לב".

בדבריו מציין שלמן את בית המדרש הייחודי של המכון שבראשו עומד הרב רימון, "הלימודים מאוד מגוונים, אבל יש לנו את אחד מבתי המדרש הגדולים בציונות הדתית". על כך הוא נשאל אם הוא מוצא קשר כלשהו בין העובדה שמדובר במכון של הציונות הדתית לבין אחוזי ההצלחה המרשימים שהוא מציג.

שלמן אינו קובע בוודאות את קיומו של קשר שכזה, אבל "מדובר בחבר'ה רציניים, גם הבנים וגם הבנות. יש גם ציבור חרדי שמגיע, קודם למכינה. הציבור הדתי לאומי נמצא בכל ענפי המשק. מדובר בחבר'ה אידאליסטים שרוצים לפתח את המדינה. 99 אחוזים מהבוגרים שלנו נשארים בארץ. הם רוצים לבנות את עם ישראל ולקדם את גאולת ישראל. כך מרגיש כמעט כל סטודנט וזה חלק מסט הערכים של הבוגרים כאן. אנחנו רואים את עצמנו גם כמוסד חינוכי שהוא חלק חשוב ומרכזי בבניית העם והארץ אחרי אלפיים שנה".

על המעורבות הגוברת של הציבור החרדי באקדמיה דרך המכון הוא מספר כי "ניתן בהחלת לראות עלייה במספר הסטודנטים החרדים שבאים ללמוד. השילוב של שלל הגוונים בציבור הדתי זה משהו פנטסטי שרואים כאן. מספיק לראות את תפילות המנחה כשכולם מתפללים יחד, נמצאים יחד ולומדים בחברותות ביחד. זה נותן תקווה ומרחיב את הדעת והנפש לראות את החיבור בין הגוונים השונים בעם. אנחנו חושבים שזה חלק מהשליחות שלנו בעם ישראל, לפתח ולהיות חלק מהקטר בתחומים השונים".