פלסטינית משליכה אבן בגבול עזה
פלסטינית משליכה אבן בגבול עזהצילום: רויטרס

עמותת השמאל הקיצוני "רופאים לזכויות אדם" הכניסה לרצועת עזה משלחת של רופאים כדי שיטפלו בפלסטינים שנפצעו בהפגנות האלימות של חמאס ברצועת עזה.

העמותה גם העבירה לעזה ציוד רפואי שיסייע לבתי החולים ברצועה להתמודד עם המספר הגבוה של הפצועים בהתפרעויות שהתרחשו בימי שישי האחרונים ויימשכו בשבועות הקרובים.

עמותת "רופאים לזכויות אדם" נהנית בין היתר מסעיף 46 שמעניק לתורמי העמותה זיכוי ממס הכנסה. ההטבה ניתנה לעמותה בפברואר 2016 על ידי ועדת הכספים, באישור שר האוצר משה כחלון, לאחר שחברי הכנסת משה גפני ורחל עזריה הצביעו בוועדה יחד עם עמדת השמאל והאופוזיציה.

"רופאים לזכויות אדם" נהנית גם מתמיכה של הקרן החדשה לישראל, כאשר בשנת 2016 קיבלה העמותה מהקרן 127,271 דולרים.

מדי שנה מקבלת העמותה 12 אלף שקלים מעיריית תל אביב-יפו, ובדיקת ערוץ 7 עולה כי בעירייה לא מתכוונים לשקול בשנית את התמיכה הזו.

עמותת השמאל הקיצוני נהנית גם מתרומות של ממשלות זרות. כך לדוגמא בשנה שעברה (2017) התקבלו בקופת העמותה 386 אלף שקלים מנציבות האו''ם לפליטים, 132 אלף שקלים משגרירות גרמניה ו-148 אלף שקלים משגרירות שוויץ.

מי שמאשר את כניסתם של הרופאים מישראל לרצועת עזה הוא מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שעושה זאת בהתאם למדיניות שאישר שר הביטחון אביגדור ליברמן.

ערוץ 7 פנה אל לשכת שר הביטחון שהפנתה אותנו למתאם פעולות הממשלה בשטחים, שם אמרו שמדיניות הכניסה לעזה נקבעת על ידי הממשלה. לפי שעה ליברמן לא מתכוון למנוע מהשמאל הקיצוני לסייע למתפרעים בעזה.

פנינו גם אל שר האוצר משה כחלון, כדי לשאול מדוע עמותה שמסייעת למתפרעים בעזה נהנית מהטבת מס, אולם בלשכתו הפנו אותנו לדוברת משרד האוצר שהעבירה אותנו לרשות המיסים, שם הבהירו שרק בסוף שנת 2018 תתבצע בדיקה האם לאשר ל"רופאים לזכויות אדם" להמשיך ליהנות מסניף 46.

מרשות המיסים נמסר כי ''לעמותת 'רופאים לזכויות אדם' ישנו אישור על פי סעיף 46 עד לסוף שנת 2018. כאשר יגיע מועד חידוש האישור, ייבחן התיק, כפי שנבחנות כל העמותות והמלכ"רים''.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי ''עיריית תל אביב-יפו תומכת בכ-110 עמותות מדי שנה. עמותת 'רופאים לזכויות אדם' נבחנה בעבר ונמצאה מתאימה לקריטריונים הקבועים לתמיכה בתחום בריאות ורווחה ופועלת על פי חוק.

''כמו כן, בקשתה נבחנת לתמיכה גם בשנה הנוכחית והיא תמשיך לקבל סיוע כספי בסך כ-12 אלף ₪ בשנה וכן הנחה בארנונה. נדגיש כי 'רופאים לזכויות אדם' הינו ארגון המסייע באבחון וטיפול רפואי הומניטרי לאלפי מהגרי עבודה ומבקשי המקלט בעיר תל אביב-יפו, ילדים ומבוגרים, ללא ביטוח רפואי ובשל פעילות זו המסייעת למיגור התפשטות מחלות לכלל הציבור מוענק לה סיוע מטעם העירייה.

בעיריית תל אביב מציינים כי ''מדובר בשירות חיוני שלצערנו לא ניתן בצורה הולמת על ידי הממשלה אשר מתעלמת מקיומם של רבבות מהגרי עבודה הנמצאים כאן כבר למעלה מעשור''.

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר לערוץ 7, ''כניסת רופאים מארגון 'רופאים לזכויות אדם' לרצועת עזה מתבצעת באופן שגרתי כחלק מהמאמץ למניעת הדרדרות אזרחית הומניטארית ברצועת עזה, וללא קשר להפרות הסדר האלימות המתקיימות בשבועות האחרונים בגבול הרצועה''.

מהקרן החדשה לישראל נמסר "אין תגובה". בעמותת "רופאים לזכויות אדם" העדיפו שלא להגיב.

שי גליק מנכ"ל ארגון ''בצלמו אמר כי ''שוב מוכח שהקרן החדשה וארגוניה נמצאים בצד הטרור והחמאס ולא בצד אזרחי ישראל. מדובר בתמיכה בצעדות ובעזרה לטרור ממש. אני קורא לרשויות המדינה לנתק כל קשר והטבה לארגון זה ואעשה הכל עד שזה יקרה".