היולדת שחזרה ללכה
היולדת שחזרה ללכהצילום: דוברות הדסה

צדקה רזאן, צעירה בת 24, הייתה בחודש השביעי להריונה כאשר תקפו אותה כאבי רגליים שהלכו והחמירו מיום ליום.

עם הימים הכאב התפשט לגב – עד אשר צדקה נפלה בביתה כי רגליה וגבה לא החזיקו יותר את משקל גופה.

"הגעתי לרופאים שאמרו לנו שזה קורה לנשים בהריון ומדובר בתופעה שתסתדר וכי מדובר בשרירים וגידים שנתפשים והדברים יחזרו לקדמותם אחרי הלידה. קיבלתי משחה להקלה על הכאבים", סיפרה הצעירה.

בהמשך פנתה צדקה לרופא נשים שתמך באבחון הקודם אך המצב המשיך והחריף עד שכבר לא יכלה הצעירה לעמוד כלל ולא הרגישה את רגליה. חמיה מספר, "צדקה כבר הייתה משותקת ברגליים ולא עמדה עליהן, אז פשוט נשאנו אותה והסענו אותה ברכב לבית החולים. כשבדקו אותה הפעם לעומק
ועשו צילום, הרופאים נדהמו, הם אמרו שלא ראו דבר כזה מעולם. בגב של רזאן התגלה גידול בחוליה הרביעית, והרופאים עמדו מולו חסרי אונים כי הייתה בהריון מתקדם, לכן המליצו לה להגיע מייד להדסה".

כאשר הגיעה צדקה לבית החולים, היא טופלה על ידי צוות רב תחומי שכלל בן השאר את פרופ' לאון קפלן - מנהל היחידה לניתוחי ואת פרופ' חוסה כהן, נוירוכירורג בכיר ומנהל יחידת צנתורי מוח . "המטופלת הגיעה להדסה בהריון מתקדם ועם שיתוק של שתי הרגליים. בבדיקות שנעשו הסתבר כי על עמוד השדרה שלה יש גידול בגודל של אחת החוליות שהפעיל לחץ ניכר על חוט השדרה", מתאר פרופ' כהן.

"בבדיקה נוירולוגית התגלה חוסר יכולת להניע את שתי הגפיים התחתונות. שעות ספורות לאחר הגעתה הוכנסה לניתוח קיסרי דחוף ומיד אחר כך ביצענו צנתור של עורקי עמוד השדרה, על מנת לחסום את אספקת הדם לגידול".

לאחר הניתוחים שהכינו את הצעירה לניתוח הסרת הגידול, החלו פרופ' ליאון קפלן וצוותו בהליך המורכב. "בניתוח כרתנו את החוליה מגבה של האמא הצעירה, עליה התיישב הגידול", מתאר פרופ' קפלן. "יצרנו למעשה גשר קיבוע שמדלג על מיקומה של החוליה".

ברווח הושתל 'כלוב' במקום החוליה החסרה, ובתוכו מוקמה אף רקמת עצם, על מנת שיתאחה בדומה לשבר. הניתוח היה מורכב לכל אורכו, וכלל מאמצי הצוות לאספקת דם בכמויות גדולות. "מקרים כאלו לא קורים כל יום", מדגיש פרופ' קפלן. "בקריירה שלי ניתחתי אולי ארבעה מקרים עם אבחנה דומה, אבל כאן היה שיתוק והריון ודימום מאסיבי, זו פעם ראשונה בחיי שאני מנתח מקרה שכזה. אנו צריכים עוד לברר אם מדובר במקרה ראשון בספרות העולמית".

הפעולה המהירה של הצוות הרב תחומי בבית החולים נשאה פרי – ימים ספורים לאחר הניתוח המורכב, כבר טיילה האם הצעירה על רגליה, עם בתה הטרייה ברחבי בית החולים.