אזכרה לברוך מזרחי ז''ל
אזכרה לברוך מזרחי ז''לצילום: רועי חדי

מאות בני אדם השתתפו באזכרה ללוחם האצ''ל ברוך מזרחי ז''ל בבית העלמין הצבאי בנתניה, 70 שנים לאחר נפילתו במלחמת העצמאות.

מזרחי התגייר ומשפחתו התנכרה לו לאחר שהצטרף לעם היהודי, לתנועת בית''ר ולאצ''ל.

האזכרה למזרחי ז''ל נערכת בשנים האחרונות על ידי המועצה האזורית שומרון, תנועת בית''ר ותיקי האצ''ל וצה''ל, לאחר שהתברר למגורשי היישוב שאנור שמזרחי נרצח מספר ימים לפני הכרזת המדינה וגופתו נמצאה על ידי חבריו לאצ''ל במערה סמוך לשאנור אחרי שהשומרון שוחרר במלחמת ששת הימים.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר באזכרה למאות בני הנוער שהשתתפו בו, "אתם בני הנוער שהגעתם לכבד את זכרו של לוחם שהקריב את חייו למען עם ישראל, שלא זכה להקים משפחה, אתם הפנים היפות של עם ישראל, שלא שוכח את אוהביו.

''אנחנו לקחנו על עצמנו לזכור מדי שנה את לוחם האצ''ל שהתגייר, שלא זכה להקים משפחה, יש לנו הזכות לראות את ההתפתחות של השומרון את בנייתה של ארץ ישראל שברוך מזרחי רק חלם לראות", הוסיף דגן.

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונות העולמית יעקב חגואל אמר באזכרה כי "הימים האלה לפני יום הזיכרון, אחרי יום השואה, בואכה יום העצמאות, הם ימים שלכולנו ישנם מחשבות וחשבונות נפש על אותו מגש הכסף שנמצא כאן מאחוריי, מגש הכסף של הקדושים האלה, שנהרגו עבור הגנה עלינו כעם יהודי ועבור מדינת ישראל''.

סגן יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל
סגן יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואלצילום: אייל אטיאס

בין הנוכחים באזכרה היו גם שי ורינה ירד, מגורשים משאנור, שקראו לבנם לפני תשע שנים על שמו של ברוך מזרחי שכלל לא הכירו. אמו הסבירה את הבחירה: "ברוך מזרחי נלחם על שאנור. מבחינתי הוא 'האבא' של שאנור, אבל לא רק זה.

''ברוך לא נולד לעם הזה. הוא בחר להצטרף לעם הזה והפך לגיבור. אני מקווה שהבן שלנו שלמה ברוך ייקח את התכונה הזו מברוך מזרחי. לעשות את הבחירות שלו בעצמו". עוד היא הוסיפה: "הוא היה גיבור שהקריב את עצמו למען עם ישראל. היה לי הכי טבעי להנציח אותו".