ביטוח רכב
ביטוח רכבשאטרסטוק

היכרות עם הפרטים המרכיבים את ביטוח החובה והמקיף לרכב יכולים לחסוך לכם זמן וכסף. רוצים להגן על עצמכם ולקבל פיצוי מלא? הנה המדריך שילווה אתכם מההתחלה

פקודת רכב מנועי בישראל קובעת שעל כל נהג לרכוש ביטוח חובה. זהו ביטוח שנועד לכסות נזקי גוף של הנוסעים ושל הולכי רגל שנפגעו כתוצאה מתאונת דרכים, והוא כולל את כל ההוצאות הרפואיות לרבות פיצוי מסוים בגין אובדן היכולת לעבוד ופיצוי בגין כאב וסבל. לצדו קיים ביטוח רכב מקיף, שנקרא גם "רכוש", והוא מכסה נזקי רכוש בלבד.

חשוב לדעת שביטוח מקיף מכסה את נזקי הרכוש של הרכב המבוטח, בעוד ביטוח צד ג' מכסה נזקים שנגרמו לצד שלישי עד לגובה הסכום שנקוב בפוליסה. בהזדמנות זה גם כדאי להזכיר שהפוליסה – אותו הסכם בין המבוטח לבין חברת הביטוח – לביטוח רכב רכוש היא "תקנית". המשמעות היא שתנאיה הבסיסיים של הפוליסה קבועים, וחברת הביטוח רשאית רק להוסיף כיסויים מהפוליסה התקנית אך לא לגרוע ממנה.

מה כלול בפוליסה התקנית?

מחשבון ביטוח חובה נשען על פרטי הרכב מבחינת סוג הרכב (פרטי, אופנוע, מסחרי וכן הלאה) וסוג הבעלות, גיל הנהג הצעיר שצפוי להשתמש ברכב, מספר הנהגים שצפויים להשתמש בו ומאפייני הרכב (סוג דלק, נפח מנוע, מערכות בטיחות ועוד). באופן עקרוני, ככל שהסיכון שנוטלת על עצמה חברת הביטוח לאור מאפייני הרכב גבוה יותר, כך צפוי התשלום החודשי ("פרמיה") עבור ביטוח רכב לגדול.

חישוב העלות של ביטוח מקיף לרכב מורכב יותר. כאן הכי חשוב להבחין בין כיסויים שמופיעים בפוליסה התקנית, לבין כיסויים שאותם מבקש המבוטח להוסיף. כמו כן, ניתן לרכוש תמורת תוספת פרמיה גם כיסוי ביטוחי לאובדן הרכב או נזק שנגרם לו עקב נסיבות מיוחדות של מהומות או רעידות אדמה.

כך תדעו מה ערך הרכב המבוטח

בפגישה עם סוכן ביטוח תשמעו את המושג "ערך הרכב המבוטח". כדאי שתדעו שזו תכונה ייחודית לביטוח רכוש, היות והרכב הוא למעשה נכס שערכו משתנה לעיתים תכופות עוד במהלך תקופת הביטוח עצמה. בתוך כך, ערך הרכב רלוונטי במקרי ביטוח שבהם הפיצוי נגזר מהסכום – כמו למשל לאחר הצהרה על הרכב כאובדן גמור (טוטאל לוס) ובירידת ערך.

חוזר של משרד האוצר משנת 2000 קובע כללים שמטרתם ליצור הבנה ברורה של היקף ומהות הכיסוי הביטוחי למקרה של אובדן ברור. לפי החוזר, על המבטח לפרט את הכללים שיחולו על נושא קביעת תגמולי הביטוח ועליו לציין את השפעתם של משתנים מיוחדים לעניין קביעת הפרמיה.

במקרה של תאונה, חברת הביטוח יכולה לבחור האם לשלם את ערך הנזק, לתקן את הרכב או להחליף את החלקים. לבסוף, את חברת הביטוח כדאי לבחור לפי מדדי איכות השירות שמפורסמים על ידי משרד האוצר.