עמנואל מקרון
עמנואל מקרוןצילום: רויטרס

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, רמז אמש באופן שאינו משתמע לשני פנים כי בכוונתו של מקבילו האמריקני לסגת מהסכם הגרעין עם איראן, המוכר בראשי התיבות JCPOA.

"אם תביטו באופן רציונלי על ההודעות וההערות של הנשיא טראמפ, נראה לי שלא יעשה כל שביכולתו כדי לשמר את ה-JCPOA", אמר מקרון במסיבת עתונאים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, בתום ביקורו בן שלושה הימים בארה"ב. "בדיוק כמוכם, אני מקשיב למה שהנשיא טראמפ אומר, ונראה לי שהוא לא מאוד נלהב להגן [על ההסכם]".

מקרון חזר ותיאר את תוכניתו להרחיב את ההסכם עם איראן באופן שיכלול את הגבלת השפעתה של איראן במזרח התיכון – במקום לבטלו כליל. הוא הבהיר שההסכם הגרעיני הוא רק אחד מארבעה "עמודים", לתפיסתו. אלה כוללים את אילוצה של איראן לנטוש את תוכנית הטילים הבליסטיים שלה, וצמצום השפעתה בסוריה, עיראק ולבנון. במקביל, ישובו מדינות אירופה להטיל סנקציות כלכליות על טהרן.

מקרון שיבח את יכולתו של טראמפ לשאת ולתת לקראת הסכמים, ואמר ש"האסטרטגיה של הגברת המתח" בה נוקטת ארה"ב עשויה להוביל לתוצאות טובות מול איראן. "הניסיון שלו מול צפון קוריאה הוא שכאשר אתה נוקשה מאוד, אתה גורם לצד השני לזוז ואתה יכול לנסות להתקדם לעיסקה טובה, או לעיסקה משופרת", הסביר.

באיראן דוחים את הרעיון שניתן להרחיב את ההסכם. קווה אפרסיאבי, יועץ לשעבר למשלחת האיראנית למו"מ הגרעיני, אמר לרשת RT כי "זו אשליה-עצמית גמורה לחשוב שאתה יכול להגיע להסכם חדש ע"י כך שתקשר אותו לנושאים לא-גרעיניים, נושאים אזוריים וכד', משום שאיראן, מצידה, יכולה לקדם את טיעון הנגד שלה, לפיו צריך להכניס לעניין את תימן, ואת ההתנהגות הקלוקלת של ארה"ב וצרפת, את התוקפנות החד-צדדית נגד סוריה".