אלנה כגן
אלנה כגןצילום: רויטרס

במסגרת הדיון בהגבלות שהטיל ממשל טראמפ על כניסה לארה"ב, העלתה שופטת בית המשפט העליון האמריקני, אלנה כגן, אפשרות דמיונית בה נשיא עתידי יבקש למנוע מישראלים להיכנס למדינה.

״מה אם אנטישמי בוטה שמשמיע כל מיני הערות משפילות נגד יהודים ייבחר לנשיא ואז מוציא איסור כניסה נגד ישראלים?", שאלה כגן – שהיא יהודיה בעצמה.

השאלה הופנתה אתמול (רביעי) אל עו"ד נואל פרנסיסקו, הפרקליט שהגן על איסור הכניסה מטעם הממשל. כגן ביקשה לדעת אם איסור כזה ייחשב למהלך אשר מסתדר עם החוקה האמריקנית.

פרנסיסקו השיב שאיסור שכזה אכן עשוי להיות חוקי. "אם הקבינט שלו היה באמת בא אליו ואומר, 'אדוני הנשיא, בכנות, יש כאן סיכון לביטחון הלאומי ועליך לפעול', אני סבור שאז היה מותר לנשיא לשעות לעצה הזו, גם אם בסתר ליבו הוא גם חש עוינות [כלפי הישראלים]", הסביר.

מתנגדי איסור הכניסה מנמקים זאת באמירות שהשמיע הנשיא כשהיה מועמד לנשיאות ובתחילת כהונתו כנשיא – מהן עלה שהוא מתכוון לחסום את ההגירה ממדינות מסויימות בשל איום מוסלמי נרחב על המערב.

הממשל טוען שאיסור הכניסה הוא נרחב מדי כדי שיוכל להיחשב מפלה. הגירסה הנוכחית של האיסור חלה על סוריה, לוב, איראן, תימן וסומליה.

כגן עוררה צחוק כאשר הוסיפה ש"זהו נשיא מהסוג שחושב מחוץ לקופסה, במצב התיאורטי שתיארתי".