יוסף לוטנברג
יוסף לוטנברגצילום: יואב אליצור

מפעל פרס מוסקוביץ' לציונות הכריז על זוכי פרס "עוז ציון" אשר יוענק לשני תושבי המדינה שנבחרו על ידי ועדת הפרס.

הפרס השנה ביקש להעלות על נס את דור תש"ח שלחם למען מדינה ציונית לצד דור תשע"ח שנלחם אף הוא בחזיתות שונות. לייצוגם של שני הדורות נבחרו מתוך מאות מועמדים שניים:

יוסף לוטנברג, שהתגייס בשנת 1945 בגיל 16.5 לפלמ"ח, לקח חלק בקרבות בחטיבת הראל, נפצע פציעה קשה אך המשיך לפעול למען המדינה. הוא כיום חבר עמותת דור הפלמ"ח וממקימי מוזיאון הארגון בתל אביב. בעבר שימש כיושב ראש ארגון נכי צה"ל. במלחמת יום הכיפורים הוא שכל את בנו איתן, וכיום הוא פעיל מרכזי בארגון יד לבנים.

לוטנברג מייצג את דור הנפילים של תש"ח ששנת ה70 למדינה היא הזדמנות נוספת להכיר בפועלם.

אביחי יעקב, מנהל מכינת תמיר בקצרין, נבחר לייצג את העשייה הציונית בשנים האחרונות. אביחי, זכה בעיטור העוז על חלקו בקרב בינת ג'בל, את העיטור הגבוה קיבל יחד עם מפקדו, שנהרג באותו קרב, רב סרן רועי קליין.

בתפקידו היום הוא מוביל את תלמידי המכינה, שרובם מגיעים מהפריפריה, להעצמה אישית ולהשתלבות בחברה הישראלית כמובילים.

הפרס ע"ש צ'רנה וארווין מוסקוביץ ניתן זו השנה האחת עשרה לאישים המובילים עשייה ציונית.

בשל הביקוש הגדול הועבר השנה הטקס, שיערך בכ"ג איר (בסמוך ליום ירושלים), אל עמק צורים, שם ישתתפו בו כ-2000 איש. הטקס יכלול השנה הופעה מלאה וחגיגית של הזמר אברהם פריד.

נזכיר כי ד"ר מוסקוביץ' הלך לעולמו לפני כשנתיים בגיל 88. במהלך השנים מוסקוביץ' תרם רבות לנזקקים בכל העולם באמצעות "קרן מוסקוביץ'" שהקים. הוא סייע רבות לארגוני הימין בישראל ולפיתוח הבנייה היהודית במזרח ירושלים.

מוסקוביץ' שהתגורר במיאמי הותיר אחריו את אשתו צ'רנה ושמונה ילדים. אחד מבניו מתגורר בישראל, אחיו מתגורר בקיבוץ עין דור.

חבר הכנסת לשעבר יעקב כץ (כצל'ה) מראשוני הבונים ביהודה ושומרון ספד לו אז בשיחה עם ערוץ 7. "ד"ר מוסקוביץ' היה מנהיג ומהפכן - אפשר לצרף אותו לרשימה הגדולה שבה מופיעים הרצל, ז'בוטינסקי, בן גוריון ובגין. הוא היה עניו גדול, איש חכם וגאון פיננסי.

"הקדוש ברוך בירך אותו בעושר רב והוא ידע לקשר ולחבר את העושר הזה לבניית ההתיישבות ביהודה שומרון וירושלים. כשהתחלנו את מפעל ההתיישבות הוא היה המממן, הרוכש, הפועל והבונה. האיש בשכלו, בחכמתו, בסבלנותו ובהבנה הפיננסית שלו איפשר לנו לעשות דברים גדולים".