חנות פאות
חנות פאותצילום: ISTOCK

פקחי מס הכנסה ערכו 185 ביקורות בבתי עסק ברמת גן, בני ברק וגבעתיים, מהן עלה כי בקרב 27 מבין העסקים שנבדקו לא נרשמו הכנסות כדין.

כך לדוגמא, בעלת עסק למכירת פאות לא רשמה הכנסות בסך 59,250 ש''ח עבור הזמנת פאות. תשובתה של בעלת העסק הייתה "אני בלאגניסטית באופי שלי".

מבדיקת פנקס הצעות מחיר בבית ממכר פאות אחר, נמצאה הזמנה עליה שולמו 5,500 ש''ח בצ'קים, אשר בגינם לא הוצאה קבלה או חשבונית כנדרש תשובתה של בעלת החנות הייתה מהוססת משהו: "כנראה שכחתי לרשום".

אצל בעלת חנות לפאות נמצאו סכומי מכירות בסך של 110,280 ש''ח שלא נרשמו בספרים. תשובתה היוצאת מן הכלל של בעלת העסק הייתה "אני בדרך כלל רושמת". הפאנית נלקחה לחקירה שעדיין ממשיכה.

בעסק למזוזות נצפה מנהל החנות, בין היתר, מקבל 2500 ש''ח במזומן שלא נרשמו בספרי העסק, תשובתו לפשר הדברים הייתה "כנראה היו אנשים ושכחתי לרשום". במכבסה נמצא צ'ק שלא נרשם בספרים. בעל המכבסה הסביר כי "בשל בעיה אישית בבית לא הספקתי לרשום".

במכון למניקור ופדיקור זרקה בעלת העסק יומן לפח. המבקר שמצא אותו גילה שהיא לא רשמה בספרים חלק מהכנסותיה. תשובתה הייתה "לא יודעת למה זרקתי את היומן לפח ולא יודעת למה לא רשמתי...". בעל עסק למתן הלוואות לא רשם 23,500 ש''ח שנתגלו בבדיקה בדפי הבנק. תגובתו לממצאים: "לא התאפשר לי להוציא קבלה או חשבונית ולא שמתי לב".

פעילות ביקורת זו, נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.