רצים לחיות בשקט. איראן
רצים לחיות בשקט. איראןצילום: ISTOCK

רועי כהנוביץ', מומחה לאיראן ומחבר הספר 'איראן והמפרץ הפרסי', מתייחס להשלכות האזוריות לנאומו של נתניהו אודות הגרעין האיראני.

"ראשית, החומר שהוצג לא חדש. אלו דברים שידענו עליהם לפני כן. מה שכן, אם החומר היה ידוע ובכל זאת חתמו אז המצב מאוד בעייתי. בכל אופן אלו מסמכים שידעו על קיומם ולא סוד שהאיראנים חותרים כבר הרבה שנים לטכנולוגיה ונשק גרעיני. לא זה מה שיעצור בידם. זו מדינה שרואה בעצמה מעצמה אזורית וכך יש להתייחס אליה".

באשר לנקודת המבט העולמית ובפרט האירופית אומר כהנוביץ': "איראן נתפסת בעיני מדינות רבות באירופה, ארה"ב ובוודאי ישראל כאיום, ובוודאי היא איום כאשר היא חותרת להשיג את הנשק הזה. לא סתם ראש הממשלה נאם באנגלית. הוא ביקש לתת הסבר מעמיק למדינות אירופה כדי לנסות ולגרור אותן לשינוי מעמיק בתוואי ההסכם. לגבי טראמפ ניתן לשער שהוא ייסוג מההסכם כי הוא מקבל ומסתמך על מה שהוצג אתמול וסבור שיש בעיה עמוקה בהסכם שנתחם לפני שנתיים וחצי. צריך לזכור שראש הממשלה מנסה, על סמך הדברים שהוצגו אתמול, להוציא כמה שיותר ממדינות אירופה כדי שילכו לנתיב שיחליש את ההסכם".

ומה באשר לנקודת המבט האיראנית? עד כמה הם מוטרדים מהעובדה שהמודיעין הישראלי הגיע אל מתחת לאפם? ואולי הם יודעים שהכול עניין של כלכלה ואינטרסים וכל עוד צרפת ומדינות אחרות רוצות עסקים ומכירת כלי רכב לאיראן דבר לא יקרה בפועל?

"איראן זו מדינה שנכון להיום שקועה בבעיות כלכליות מאוד עמוקות, אינפלציה עוני וכו' ולשמם חסן רוחאני נבחר לקדנציה שניה. כרגע אין התרגשות גדולה בחוגי המשטר. הם אומרים שיגיבו אם ישראל תתקוף, אבל כרגע אנחנו לא רואים תגובה איראנית חריפה, כי יש להם את השיקולים שלהם. מהבחינה האסטרטגית קשה להם לתקוף את ישראל בצורה ישירה, חיל האוויר שלהם מיושן ולא יוכל לעמוד מול חיל אוויר מתקדם של ישראל. הם גם מסובכים בסוריה ללא תמיכה בציבור האיראני שלא מבין למה צריך להילחם מלחמות שלא לטובתם ולהשקיע רבות. אנחנו בתחילתו של תהליך סביב סוגית ההסכם. האם יהיה הסכם חדש ומה טיבו ועוד".

באשר להיבט המודיעיני סבור כהנוביץ' כי ההצלחה הישראלית אמורה להדיר שינה מעיניהם של האיראנים, אך עם זאת יתכן שמדובר בחומרים שמלכתחילה היה לאיראנים אינטרס שיצאו החוצה ויופצו. "הדברים בבדיקה והכול יכול להיות. אנחנו חיים בעולם שבו הדינמיקה משתנה מרגע לרגע".