ח"כ מייקל אורן
ח"כ מייקל אורןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מאז חשף ראש הממשלה נתניהו את ארכיון הגרעין האיראני העולם בוחן דרכי תגובה שונות. לצד תגובתו הנחרצת של נשיא ארה"ב נשמעים קולות בישראל ומחוצה לה המבקשים לראות במידע שנחשף מידע ישן שאינו רלוונטי לתקופתנו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על ההתייחסויות הללו עם סגן השר במשרד ראש הממשלה, חבר הכנסת ד"ר מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב.

"הם טועים בגדול", קובע חבר הכנסת אורן ומבהיר "חומר ישן? מדינה ששומרת על ארכיון שרטוטי פצצה גרעינית מתכוונת לחזור ולהשתמש באותם שרטוטים. איראן לא שמרה על הארכיון הזה לשווא. היא מדינה ששומרת על ארכיון שרטוטי פצצה גרעינית מתכוונת לחזור ולהשתמש באותם שרטוטים. איראן לא שמרה על הארכיון הזה לשווא. היא מתכוונת להשתמש בחומר הזה.
מתכוונת להשתמש בחומר הזה.

''איראן גם השאירה בתפקידי אנרגיה גרעינית, כביכול לצורכי שלום 62 מדענים שעבדו על אותה תכנית גרעינית שלא לצורכי שלום, אלא למלחמה, כך שהחשיפה כאן מעידה על הכוונה של איראן לחזור ולבנות פצצות אטום עם תום ההסכם הגרוע הזה, בסך הכול בעוד 7 שנים".

עוד מזכיר סגן השר כי "גם עצם שמירת הארכיון מהווה הפרה בוטה של ההסכם, שעל פיו איראן הייתה חייבת לחשוף את כל המרכיבים של פצצת האטום, כולל השרטוטים. כך שעצם שמירת הארכיון היא הפרה בוטה".

לטעמו של אורן ברור לחלוטין כי מטרת העולם המבקש לתאר את הארכיון כמיושן היא אך ורק כדי להימנע מהחובה לשנות או לבטל את ההסכם. "זה ברור לחלוטין. תודה לאל, האמריקאים שונאים לצאת פראיירים ולא מוכנים לעבור לסדר היום כשהאיראנים עובדים עליהם בעיניים. טראמפ, על פי הדוברת של הבית הלבן, התייחס לתכנית הגרעין הנוכחית וזה משקף מציאות. יש למדינה הזו תכנית והיא מחכה לתום תקופת ההסכם".גם שמירת הארכיון מהווה הפרה בוטה של ההסכם, שעל פיו איראן הייתה חייבת לחשוף את כל המרכיבים של פצצת האטום, כולל השרטוטים.

לנוכח התגובה האירופית הצוננת נשאל סגן השר אורן מה עוד יוכל לעשות ראש הממשלה נתניהו על מנת לשכנע את האירופים להביא לשינוי סעיפי ההסכם עם איראן.

לדבריו "אפשר פשוט לחזור ולפרט את התיקונים שאנחנו רוצים. כרגע יש עדיפות לתיקונים מביטול של ההסכם. לא מדובר בתיקונים בשמיים. מדובר על סנקציות על התכנית הבליסטית של איראן, שכעת מחוץ להסכם. אירופה צריכה להטיל סנקציות כבדות על הטילים הביניבשתיים שלהם.

''דבר שני, צריך לדאוג לכך שהמפקחים הבינלאומיים יוכלו להגיע לכל אתר באיראן. עובדה היא שהם לא הגיעו לארכיון הזה. דבר שלישי הוא למחוק את אותם סעיפים שקובעים שכבר בשנת 2022 תנאי ההסכם יתפוגג. אסור להשאיר סעיף כזה עם משטר ג'יהאדיסטי רצחני שכזה. גם האירופים חייבים להכיר בעובדות האלה ולעשות משהו שהוא בעיניי פשוט".

עוד נשאל סגן השר אורן בהיותו מצוי בקשר רציף עם הממשל האמריקאי, כיצד מתייחסים האנשים המקורבים לאובמה ולג'ון קרי לחשיפת המידע המציג אותם כמי שהאיראנים תעתעו בהם. "הם אומרים שלא היינו נאיבים, ידענו שהאיראנים משקרים, ובגלל זה אנחנו זקוקים להסכם שעל פיו המפקחים יוכלו להיכנס לביקורים חודרניים ביותר, אבל יש כמה בעיות עם התשובה שלהם: מי שמסתכל על התמונות של טקס חתימת ההסכם ב-2015, וכל מי שחתם שם חייך חיוך עצום ולא היה מי שחייך יותר מאדון קרי. מי שמסתכל על התמונות של טקס חתימת ההסכם ב-2015, וכל מי שחתם שם חייך חיוך עצום ולא היה מי שחייך יותר מאדון קרי. קשה לתאר מצב שהם ידעו שהם חותמים עם משטר שקרני והתלהבו מההסכם הזה
קשה לתאר מצב שהם ידעו שהם חותמים עם משטר שקרני והתלהבו מההסכם הזה, שחשבו שההסכם הזה הוא שישנה את ההתנהגות של איראן. הם טעו במאה אחוז".

אורן ממליץ לכולנו להתבונן במפה של המזרח התיכון ולראות את השטחים שנכבשו על ידי האיראנים לפני ואחרי ההסכם ולזהות "הבדל של יום ולילה". לדבריו "הם כבשו חלקים מהמזרח התיכון בגלל ההסכם, עם הכסף שהאיראנים קיבלו אחרי ההסכם ובלגיטימציה שקיבלו בהסכם. זה נזק עצום שעלה בחייהם של מאות בני אדם והם עדיין מחייכים. מי שחתם על הסכם שיש לו תפוגה בעוד שבע שנים עשה זאת ביותר מדי נאיביות. זה גובל במשהו פלילי, לא רק לגבי ישראל והמזרח התיכון אלא גם לגבי העולם כולו".

סוגיה נוספת אודותיה ביקשנו את התייחסותו של הד"ר אורן היא סוגיית התבטאותו של יו"ר הרש"פ, אבו מאזן, ולפיה הגורם לשואה לא היה יהדותם של היהודים אלא התנהלותם.

לדבריו, בעקבות הדברים על ישראל "יש להטיל ספק גדול אם מדובר בפרטנר באיזשהו הקשר עתידי. אני מצפה לגינוי אירופי. זו אותה אירופה שלא מחמיצה הזדמנות לגנות אותנו. גם שליח האו"ם שגינה אותנו בחריפות על המתרחש בעזה לא השמיע שום גינוי על התבטאויות הכי אנטישמיות של אבו מאזן".

אורן מוסיף כי "במקרה הטוב אבו מאזן משמיע את מה שהוא משמיע כי הוא הזדקן והוא לא בריא, אבל במקרה הגרוע זה מה שהוא חשב במשך כל השנים, זה מה שהוא מאמין וזה הדוקטורט שלו. האנטישמיות שלו מושרשת אצלו ביותר, וזה שהפלשתינים לא קמו וגינו את הדברים גם זה צריך להטריד אותנו".