רפי קפלן
רפי קפלןצילום: עצמי

סערה זוטא בציונות הדתית. גורמים שונים מבקרים את כנס רבני הציונות הדתית שיתקיים שבוע הבא בירושלים. זאת משום שאינו כולל נוכחות של נשים. לטענת הגורמים הללו 50 אחוזים מהאוכלוסייה מודרים על ידי רבנים שרוצים להשמיע רק את עמדתם שלהם.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רפי קפלן, מנכ"ל מעלה - המרכז לציונות דתית וחבר מרכז הבית היהודי, שאינו מקבל את המתקפה הנוכחית ורואה בה מלחמה מיותרת המתבצעת בידי מי ששם לו למטרה להוביל למלחמת מינים בכל זירה ובכל הזדמנות.

"אני לא מזלזל בטענה וברצון להשמיע את קולן של נשים ברמה הציבורית והתורנית, אבל לא תמיד צריך לדחוף את העניין כשזה לא מתאים", אומר קלפן המספר על כנס על הרב חרל"פ שארגן לפני כשנתיים בבית הרב קוק ולשם כך כינס מומחים לרב חרל"פ, ומיד הותקף בפייסבוק על כך שאינו מביא לכנס נשים. "ביקשתי מומחיות לרב חרל"פ. מעבר לזה שזה לא מתאים בתוך בית המדרש של הרב קוק, ידעתי מי הציבור שמגיע, למה צריך לכעוס?".

"כשעשיתי כנס על אתגרי הציונות הדתית בעת הזו והבאתי מומחים בתחומים השונים. בדיון על מעמד האישה הבאתי אישיות בכירה מתנועת 'אמונה' מתוך כבוד, ואז מצד אחד קיבלתי הערה של אחד המוזמנים ששאל עם איזה רבנים התייעצתי. אמרתי לו שנועצתי ברב אריאל. הוא שאל איזה הערות היו לו והסברתי שהרב אריאל אמר שחשוב שזה יהיה כנס אחדות ולא פילוג. אותו רב שאל אם הרב אריאל אישר שאישה תדבר, כשאמרתי שכן הוא אמר שהוא לא מוכן לדבר. כך היה מצד אחד, אבל מצד שני, אותה אחת שהסכימה לדבר עמדה מולי בראיון ברשת ב' בשידור חי והיא שואלת למה אין עוד נשים. אמרתי לה 'סליחה, היית ממארגני הכנס, התייעצתי איתך, את יודעת שהיו צריכות להיות עוד 2-3 נשים שביטלו מסיבות אישיות, אם רצית לומר את זה למה לא אמרת את זה בשעת מעשה, אלא בתקשורת. כנראה שזה נועד כדי להראות שיש מאבק".

"הכנס מגיע על רקע תחושת הפילוג בין הרבנים ורוצים לייצר אחדות, אז ליצור דווקא כאן פירוד וליצור אווירה של מחלוקת? יש דברים מנגד שלא מתאימים לגברים. כשעושים כנס במדרשת הרובע על משפחה, התפתחות האישה, לימוד תורה של נשים, אני לא מרגיש מודר. כאן זה כנס שנוגע לרבנים ולא כנס שנוגע לנשים, אז למה לעשות מזה סיפור? אנחנו עושים הרבה כנסים ואני מזמין נשים לדבר בכנסים ומי שלא מתאים לו שלא יבוא, אבל בכנס הזה זה לא מתאים. למה סתם לחפש לייצר סערה?".

"יש מי שיקרא לזה אובססיה. אני לא יודע. אני חושב שהכוונה שלהן לטובה אבל לא תמיד במידה הנכונה", אומר קפלן ומוסיף: "לפעמים זה לא מאבק פמיניסטי אלא מלחמה. אני תומך ואפילו שותף לפעמים ומוכן לארגן כנס רבניות יחד עם בית הלל".