ח"כ עאידה תומא-סלימאן
ח"כ עאידה תומא-סלימאןצילום: פלאש 90

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה היום דיון בנושא נשים ששרדו ניסיון רצח. הדיון עסק בין היתר בהיעדר היכולת להגן על נשים מפני מי שניסה לרצוח אותן לאחר שחרורו מהכלא.

סנ"צ איילת אורנשטיין, רמ"ד נפגעי עבירה במשטרה, התייחסה לדרישה להטיל מגבלות על אסירים משוחררים המהווים סכנה ואמרה: "המשטרה יכולה לסייע בכלים שבאמצעותה שזה סיורי ניידות, תעדוף במוקד וכו'. אני מסכימה שזה לא תמיד מתאים ומספק במקרים האלה".

ח"כ אמיר אוחנה ביקש את תמיכת הוועדה בהצעת חוק שהוא מקדם בימים אלה בשיתוף ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, המבקשת לאפשר לוועדת שחרורים מיוחדת לקבוע תנאים מסוימים לשחרורו של אסיר שהורשע ברצח או ניסיון רצח, סיים לרצות את עונשו אבל גורמי מקצוע של השב"ס סבורים שנשקפת סכנה ממנו מסיבה כלשהי. לדבריו "זה נראה לי דבר סביר ומידתי. המקרה המובהק ביותר הוא הרצח של שירה בנקי ז"ל. הרוצח ישי שליסל שוחרר מספר שבועות לפני כן ממאסר על עבירה זהה של ניסיון רצח שכשל והרצח הזה היה יכול היה להימנע".

נציין כי לוועדה לקידום מעמד האישה יחס שונה בתכלית לרצח נשים ולרצח המבוצע ע"י נשים. לפני כשנה דנה הוועדה במקרים בהם נשים רוצחות גברים, וזאת במגמה להקל על עונשיהן של רוצחות. מי שהובילו את הדיון היו יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימן (הרשימה המשותפת) וח"כ מיכל רוזין (מרצ). הן לחצו על נציגת השב"ס לקצר תמיד את עונשיהן של רוצחות בשליש, ודרשו רפורמות אחרות להקלה בעונשי הרוצחות.

את הדיון פתחה תמר דהן מאוניברסיטת ת"א שהציגה מעין מחקר שערכה בקרב רוצחות בני זוג, אותן ראיינה בכלא. דהן הציגה את הרוצחות כקורבנות אלימות, והיו"ר, תומא-סלימן, הסכימה איתה. נציגת שדולת הנשים, מיסודה של הקרן החדשה לישראל, טענה שעל "גברים לבנים פריביליגיים" נגזרים עונשים קלים יותר מאשר על אנשים מקטגוריות אחרות.