ירמה לאור ירח
ירמה לאור ירחצילום: קובי פינקלר

כשהירח עולה אט אט במזרח מעל העיר עקבה בהרי אדום, מתחילה ההצגה הנודדת, ירמה לאור ירח, לנוע. כן. פשוט כך. הולכים רגלית בעקבות הדמויות וההצגה.

ירמה לאור ירח
ירמה לאור ירחצילום: קובי פינקלר

קולות המדבר, נשמעים בכל עבר. פה המיית הטווס שנותר מפינת החי של קיבוץ אילות, שם איזה מטוס בדרך לנחיתה, שמיים זרועי כוכבים ואדמה צחיחה שעליה נדרוך בשעה וחצי הקרובות.

זו התפאורה להצגה המיוחדת והכל כך שונה שטרם חוויתי כמותה. ירמה לאור ירח.

סיפורה של ירמה (אדמה יבשה וצחיחה בספרדית) פרי עיטו של גדול מחזאי ספרד פדריקו לורקה שנרצח בידי השלטון האכזר של פרנקו ב 1936 והוא אך בן שלושים ושמונה.

סיפורה של ההצגה, מתגולל (תרתי משמע) סביב חייה של ירמה ( נעמה ארמון הנפלאה) אשר נפשה כמהה לחיים, לפריון, לאהבה ולטבע.

זהו גם סיפורה העצוב של אישה כואבת מכפר ספרדי קטן, שמבקשת ילד, אך בעלה מסרב לתת לה אותו עד לסוף קורע הלב.

בעלה, מסתגר לו באדמתו, בכרמו, והיא כמו אדמה יבשה, שאין לה פרי בטן רוצה להרות, לפרוח, להפריח את השממה.

וזו בדיוק הנקודה אותה עושים חברי תיאטרון אלעד מחבל אילות. מפריחים באמצעות ירמה את השממה. גם שממת התיאטראות באזור, גם את שממת חייה וגם את שממת מותו של אלעד דן שעל שמו קרוי התיאטרון.

ואי אפשר בהצגה כל כך קסומה שכזו בלי מילה על התיאטרון שנוסד ב-2014 כגלעד זיכרון על-ידי השחקנים בעז דן, יליד קיבוץ אילות, וזוגתו דנה יצחקי, לזכרו של אלעד דן ז"ל, אחיו הבכור של בעז, שנפל חלל במלחמת לבנון השנייה.

את תפקיד המנהל האמנותי ( וגם שחקן בהצגה לעת מצוא) תופס שי פיטובסקי, לשעבר ראש קבוצת הצעירים של הבימה. הצטרפו אליו ואל בני הזוג המייסדים בעז דן ודנה יצחקי, נעמה ארמון, שגם כן הייתה חברה בקבוצת הצעירים, ובעלה רוי קלדרון – כולם עברו עם המשפחות והילדים אל קיבוץ אילות במטרה להקים כפר אמנים.

ואכן הם הצליחו. ובגדול. רק לראות את הזקן והים שלהם (הצגה בעיניים מכוסות) וכמובן את ירמה כדי להבין את השינוי העצום שחל פה.

אין כיום ברפרטואר הישראלי , תיאטרון מיוחד שכזה.

ונחזור להצגה. שלושים איש הולכים אחרי הדמויות ובכל פינה, מתרחשת לה סצנה אחרת.

למרגלות הרי אילת, כשאורות העיר ברקע והירח בתפאורה שלימה, הקהל עוקב אחר הדמויות אל תוך המדבר.

כל כולה של ירמה לאור ירח, מתרחשת בשטח הפתוח של קיבוץ אילות, כשמסביב עלטת המדבר שהופכים את הישימון הישראלי לכפר הצחיח שבה גדל המחזאי הספרדי. כולם עושים פה הכל ( אפילו מירון אשת השיווק הופכת באחת להיות מפיקה ותאורנית). נפלא.

תיאטרון מן הטבע, שמחזיר את ירמה אל המקום שממנו היא באה, אל הכפר, המדבר, הירח שמעל והאדמה שבוערת מתחת. 050-6706009