יקבל דרגות "אלוף". הפצ"ר תא"ל שרון אפק
יקבל דרגות "אלוף". הפצ"ר תא"ל שרון אפקPhoto by Roy Alima/Flash90

1. הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, הוא מן הסתם פרקליט רציני. סביר להניח שקידומו עד כה בסולם הדרגות והתפקידים נעשה על בסיס כישוריו, ולכל הפחות אין סיבה לפקפק בכך.

אך למרות זאת, החלטת הרמטכ"ל להעניק לתא"ל אפק את הצ'ופר של דרגת "אלוף", ואף למסד את הצ'ופר הזה גם לפצ"רים שיבואו בעקבותיו מחייב הסבר.

הענקת דרגה מעבר לתקן איננה דבר שבשגרה. הרוב המוחלט של קציני צה"ל נושא דרגות התואמות את תקן התפקיד. החלטות בודדות על הענקת דרגות "אישיות" מתקבלות מדי שנה על ידי הרמטכ"ל, וזאת מאחר שלצעד כזה ישנן השלכות רוחב פיקודיות וכלכליות. לכן, בהחלט יש מקום לתהות במה זכה אפק וזכו הפצ"רים לצ'ופר יפה כל כך?

2. זה הרגע שבו רבים מכם ודאי יקפצו ויטענו שהענקת דרגת אלוף לפרקליט הצבאי הראשי במהלך הקדנציה היא עניין של מסורת.

שלושת הפרקליטים הצבאיים הראשיים האחרונים, דני עפרוני, אביחי מנדלבליט ומנחם פינקלשטיין, זכו לקבל במהלך כהונתם בתפקיד זה דרגת אלוף אישית.

למעשה, הפרקליט הצבאי הראשי האחרון שלא זכה לצ'ופר המפנק היה מי שמכהן היום כשופט בית המשפט העליון, אורי שהם, שהשתחרר מצה"ל בשנת 2000 בדרגת תא"ל לאחר כחמש שנים בתפקיד הפצ"ר.

3. מסורת זו מסורת, זה נכון, אבל מתברר שבצה"ל ישנן מסורות שבהחלט ניתן לשבור. כך למשל, מאז קום המדינה ועד לשנת 2001 קיבלו הרבנים הצבאיים הראשיים דרגת אלוף "אישית". כך היה עם הרב שלמה גורן, כך היה עם הרב מרדכי פירון שקיבל דרגת אלוף 3 שנים לאחר מינויו לתפקיד וכך היה גם עם הרב גד נבון.

אולם, מאז מונה לתפקיד תא"ל הרב ישראל וייס ועד היום נמנע הרמטכ"ל מהענקת דרגות אלוף אישיות לרבנים הצבאיים הראשיים, גם לאחר תקופות כהונה משמעותיות.

כך למשל כיהן הרב רפי פרץ בתפקיד הרבצ"ר במשך תקופה של כ-6 שנים, תקופה דומה מאוד לתקופת הכהונה של הרב מרדכי פירון, אך למרות זאת הוא השתחרר מצה"ל באווירה חמצמצה משהו ועם דרגות תא"ל על הכתפיים.

4. ההחלטה לדבוק ב"מסורת" אחת ולזנוח "מסורת" אחרת צריכה לעורר את השאלה היכן נמצא היום, בשנת 2018, ה"לב" של צבא ההגנה לישראל.

האם יתכן שבמקום ערכי צה"ל כצבא העם היהודי, הפכנו לצבא המשפטנים לישראל? האם עבור צה"ל של שנת 2018 המאבק עד חורמה באלאור אזריה מייצג את ערכי צה"ל יותר מאשר הנחלת רוח היהדות והציונות?

השאלות הללו חייבות להטריד את כל מי שדמותה של מדינת ישראל יקרה לו, ואת כל מי שדמותו של צבא ההגנה לישראל יקרה לו. אי אפשר להותיר את השאלות הללו תלויות בחלל ללא מענה