מלחמת העצמאות
מלחמת העצמאותצילום: KLUGER ZOLTAN - GPO

ליבקה שפר הי"ד שנהרגה בקרבות ביד מרדכי במלחמת העצמאות ומקום קבורתה לא נודע, אותרה לאחר חקירה מאומצת של ענף לאיתור הנעדרים במחלקת הנפגעים של צה"ל.

שפר ז"ל נולדה בפולין בשנת 1914. לאחר עלייתה ארצה הצטרפה לגרעין קיבוץ יד מרדכי והייתה מבין מגניו במלחמת העצמאות. במהלך הפגזות והסתערות מצרית על המשק, שירתה כמקשרת בין העמדות השונות.

שפר נהרגה מהפגזה מצרית במהלך חילוץ פצוע, יחד עם חבר הקיבוץ טוראי יצחק רובינשטיין הי''ד.

שפר הי"ד, חללת צה"ל היחידה שמקום קבורתה לא נודע, הייתה חברת קיבוץ יד מרדכי ונפלה במהלך קרבות ההגנה על קיבוצה, בלילה שבין ה- 23 ל-24 במאי 1948, ימים ספורים לאחר ההכרזה על הקמת המדינה.

במהלך האירוע נפלו טוראי בנימין אייזנברג וטוראי יצחק רובינשטיין הי"ד. מצבה לזכרה הוקמה בבית-הקברות הצבאי ביד מרדכי.

ליבקה שפר הי"ד
ליבקה שפר הי"דצילום: אתר "יזכור"

סגן-אלוף ניר ישראלי, ראש הענף לאיתור נעדרים, אמר כי "איתור נעדרי מלחמות העבר אינו מלאכה של מה בכך, אנשי הענף נדרשים לגילוי יוזמה, דבקות במשימה ומקצועיות רבה, והם באים מתחומי ידע רבים ומגוונים. אנחנו עושים הכל על מנת להביא כל חלל באשר הוא לקבורה ראויה, זו מחויבותו של צה"ל לחללים ולבני משפחותיהם.

''כל חקירה שמגיעה לידי סיום, משמעותית מאוד עבור המשפחה, עבור אנשי הענף העוסקים במלאכה ועבור צה"ל בכלל. זה נותן לנו את הכוח להמשיך הלאה, לפעול ולחקור ללא לאות, בשביל לסגור את החקירות של כמה שיותר חללים שמקום קבורתם לא נודע", תיאר ישראלי.

בשבועות הקרובים ייסגר המעגל ויתקיים טקס גילוי מצבה במהלכו, לאחר 70 שנים, יתווסף שמה של ליבקה שפר הי"ד לקבר האחים בקיבוץ ניצנים. הטקס יתקיים בראשות ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז.