"השתתפות בחריין והאמירויות במרתון אופנים ישראלי" זו הכותרת של הקריקטורה של אֻמַיַה גֻ'חַא, קריקטוריסטית עזתית....

בקריקטורה מבקרת גֻ'חַא את השתתפותם של איחוד האמירויות הערביות ובחריין במרוץ האופניים הבין-לאומי, "ג'ירו ד'איטליה", שהתקיים השבוע בישראל.

לאורך השנים התחרות, הנחשבת לשנייה בחשיבותה בעולם אחרי "הטור דה פראנס" הצרפתי, נערכה רק על אדמת אירופה - בעיקר באיטליה עצמה, וביום שישי האחרון, המרוץ הוזנק מירושלים "כסמל לאחווה ושלום", לדברי המארגנים.

בקריקטורה של גֻ'חַא אפשר להבחין בדמותו של בנימין נתניהו, ראש הממשלה הישראלי, חובש כיפה ומחייך מהחלון (לכאורה צופה ברוכבים שחולפים בכביש ליד ביתו). קל להבחין כי המשקפיים של נתניהו הם בצורת אופניים, כרמז למרוץ הג'ירו.

בין 176 הרוכבים במרוץ, אין רוכבים ממדינות ערב, אך ישנן שתי קבוצות הממומנות על ידי שתי מדינות המפרץ העשירות, איחוד האמירויות ובחריין, איתן אין לישראל יחסים דיפלומטיים. השתתפותן במרוץ עוררה כעס בקרב הרחוב הפלסטיני, משום שהמרוץ בחלקו נערך בישראל. גורמים פלסטיניים אף הצהירו כי הדבר מעיד על נטישת "הבעיה הפלסטינית" של מדינות אלה.

איחוד האמרויות ובחריין, בניגוד לשכנותיהן העשירות במפרץ, אינן 'מכורות' לנפט, ושתי המדינות מזוהות דווקא עם תיירות ופיננסיים.

בחריין היא מדינת אי קטנה מאוד, שלאחרונה מראה התקרבות לישראל. קשר נוסף של המדינה הקטנה לספורט הוא העובדה כי בחריין חברה בקבוצה קטנה של מדינות שמארחות את מרוץ המכוניות היוקרתי "פורמולה אחת".

איחוד האמירויות (נסיכויות) הערביות, שנוצר רק בשנת 1971, הוא פדרציה של שבע נסיכיות, אךלא כמו ארה"ב, אלא יותר דומה לאיחוד האירופי כאשר כל אמירות שייכת לבני שבט אחד. הצורך באיחוד נבע מחשש שכל אחת מהנסיכויות תתקשה להחזיק מעמד באופן עצמאי ועלולה לעמוד מול ניסיונות כיבוש של גורמים חיצוניים, בשל מאגרי הנפט הגדולים הקיימים בהן.

חברת התעופה של האמירויות, אמירטס (Emirates), נותנת חסות למועדוני כדורגל רבים באירופה ובתוכם ארסנל האנגלית, פריס סן ז'רמן, וריאל מדריד.

יש לזכור כי איחוד האמירויות ובחריין הן שתי מדינות מתוך הארבע המחרימות את הנסיכות הקטרית מאז יוני 2017. ובמי הנסיכות הקטרית תומכת אידיאולוגית וכלכלית? באחים המוסלמים ובחמא"ס.

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש".

....