תמונה קשה. הנציב דוד רוזן
תמונה קשה. הנציב דוד רוזןצילום: Motti Kimchi/POOL/Flash90

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות השופט (בדימוס) דוד רוזן קיבל תלונה נגד פרקליטות מחוז על גניזת תיק שנסוב על עבירות מין, על בסיס שיחות טלפון בלבד.

על פי התלונה, עובדת בעירייה במרכז הארץ התלוננה במשטרה ודיווחה כי הותקפה מינית על ידי הממונה עליה בעירייה לאורך מספר שנים, כשעל פי הנטען החשוד ביצע בה עבירות מין חמורות תוך ניצול היותה כפופה לו, ובנוסף ביצע לכאורה עבירות מין נגד שלוש נשים נוספות שהיו נתונות למרותו.

מהתלונה עלה כי פרקליטות המחוז סגרה את התיק, זאת על אף שהתשתית הראייתית להגשת כתב אישום הייתה איתנה, והיה אינטרס ציבורי רב בהגשתו. חרף זאת, החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה, מאחר וההתרשמות של צוות התביעה הייתה כי המתלוננות בפרשה אינן מעוניינות להמשיך את ההליך הפלילי נגד החשוד – וכל זאת על בסיס שיחות טלפוניות בלבד.

יתרה מכך, במהלך הטיפול בתלונה התברר כי ההחלטה על סגירת התיק לא נמסרה למתלוננות וכי רק לאחר מספר שנים, בעקבות פניית עורך דין המייצג את אחת מהנשים למשטרה ולפרקליטות, הודע לו כי התיק נסגר מספר שנים קודם לכן ואף בוער מבלי שהמתלוננות מודעות לסגירתו. מהלך זה מנע מהן את האפשרות להגיש ערר על ההחלטה, במידה והיו בוחרות לעשות כן. זאת, בניגוד לחוק זכויות נפגעי עבירה ולהנחיית פרקליט המדינה בנושא.

הנציב רוזן בדק את התלונה שהוגשה לנציבות בגין סגירת התיק ואופן סגירתו, וקבע כי היא מוצדקת. "התמונה העובדתית שנצטיירה מבירור התלונה הינה קשה", כותב הנציב רוזן בהחלטתו, "נושא תפקיד ניהולי בעירייה ביצע, לכאורה, עבירות מין חמורות ומכוערות, בצורה שיטתית מקוממת ולאורך שנים, כלפי עובדות שהיו נתונות למרותו. בסופו של דבר, יצא נושא התפקיד הניהולי בעירייה פטור בלא כלום, וזאת על סמך שיחות טלפון בלבד".

על רקע זה, הנציב המליץ לפרקליט המדינה מספר המלצות שיהיה בהן למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד, לרבות המלצה לקבוע בהנחיות פרקליט המדינה הוראות דווקניות בעניין סגירת תיקים רגישים וביניהם תיקים העוסקים בעבירות מין.