יחליט. טראמפ
יחליט. טראמפצילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יכריע היום (שלישי) אם יפרוש מהסכם המעצמות עם איראן או יסתפק בשיפורים ותיקונים כאלה ואחרים בסעיפיו.

הנשיא האמריקאי אמור היה להכריע בסוגיה עד יום ה-12 לחודש, אולם אתמול הודיע הבית הלבן כי בכוונתו להקדים את מועד ההודעה בארבעה ימים וכבר היום יכריז על ההחלטה אותה כבר קיבל.

הערכות המומחים לקראת הכרזת הנשיא משתנות. לצד ההערכה לפיה יבחר טראמפ לפרוש מההסכם עם איראן מעריכים מומחים כי בהחלטתו יוסיף טראמפ פרק זמן מסוים בו יתוקן ההסכם באופן משמעותי ובעקבות תיקון זה יוכל להשיב את ארצו להסכם בעתיד ועל פי שורת תנאים שיציב.

בישראל רבים סבורים כי פרישה וביטול מוחלט של ההסכם יובילו אמנם לסנקציות כלפי איראן, אך גם לחופש פעולה איראני לקידום מואץ של תכניתה הגרעינית, ועל כן עדיף לחתור לשינוי דרמטי ומשמעותי בסעיפי ההסכם.

השינויים המרכזיים אותם תובעים מומחי נשק בישראל ובארה"ב נוגעים לתפוגת ההסכם, לרמת הפיקוח עליו ולמעורבותה של איראן בטרור המזרח תיכוני. לטענתם יש לדרוש שההסכם לא יוגבל בתאריך כלשהו, כפי שהוא כעת מוגבל לעוד שבע שנים. כמו כן סבורים דורשי השינויים כי רמת הפיקוח על אכיפת ההסכם אינה מספקת ויש לתבוע מתן אפשרת לכל פקח להגיע בכל עיתוי לכל מקום ללא הגבלה כלשהי.

בשעות הצהריים, שעון ישראל, יכריז הנשיא האמריקאי על החלטתו ובכך יושם קץ לשמועות ולהערכות.