אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

הרבנים החסידיים שוב מחדדים מלחמה נגד הסמארטפונים וקוראים להמעיט בשימוש בהם - למרות הכשרות המוענקת להם.

תחת הכותרת ״ישראל קדושים, עורו נא״ מסבירים חברי מועצת גדולי התורה במכתבם שפורסם הבוקר ביומונים החרדים כי הסמארטפונים המפוקחים הינם בבחינת 'הרע במיעוטו'.

תחילה התייחסו להתפשטות הסמאטרפונים בקרב הקהילות החסידיות. "עינינו רואות וכלות ברוח הזרה העוברת על מחנה בני ישראל,כאשר כלי הטכנולוגיה הפסולים שהיו בראשית דרכם מוקצים מחמת מיאוס, מצאו לאט לאט את דרכם לתוכנו, ומופיעים בריש גלי, לדאבון לב ולמגינת נפש".

בהמשך נטען כי הסמארטפונים מדרדרים רוחנית את בני הנוער. "הן מובן לכל מי שעיני שכל לו, שה'היתרים' למכשירים שכביכול חסומים לצורך פרנסה וכדו', אינם כי אם בדיעבד גמור בבחינת 'הרע במיעוטו'; כי מי יוכל להתיר דבר שיכול לגרום ולהביא לידי דברים שיסודי הדת וחינוך צאן קדשים תלויים בהם, ואוי נא לנו כי כבר החל הנגף רחמנא ליצלן, ורבים חללים נפלו, בנים ובנות, זקנים עם נערים, דמם ודם זרעיותיהם הנה נשפך, ועדיין לא נאמר למשחית הרף".

הרבנים הציבו כללים למשתמשים במכשירים הכשרים. "מי שמבקש 'היתר' לצורך 'פרנסה', יערוך חשבון נפש הדק היטב, אם באמת באו מים עד נפש, ואם לא יצא שכרו בעולם הזה, בהפסדו בעולם הבא שהוא נצחי; בשאלת היתר הפרנסה לא יכריע לעצמו, אלא יציע שאלתו בפני מורה הוראה מובהק הבקי בענייני מכשירים ונזקיהם, ומוסמך בקהילתו להורות בעניינים אלו.

"גם מי שהורו לו היתר, לא ישתמש אלא לפעולות מוכרחות לצורך פרנסתו, ואך ורק בצנעה ולא במקומות ציבוריים ובפני חברים, ידידים ובני המשפחה, כדי שלא ילמדו ממנו ותהיה בכיה לדורות ר"ל, ובוודאי יחזיק לדיבור רק מכשיר המאושר ע"י ועדת הרבנים לענייני תקשורת; על רבני וגבאי בתי הכנסיות ובתי המדרשות מוטלת אחריות לעורר ולפקח שכל באי שעריהם מקפידים על תקנות קהילתם בנושאים אלו, ובמיוחד על הסעיפים הנ"ל.

לסיום הבהירו כי על מנהלי המוסדות מוטלת האחריות שלא לקבל או להחזיק תלמידים ותלמידות מבתים שההורים אינם שומרים על תקנות קהילתם בנושאים אלו.