איראן תשנה מדיניות. הבית הלבן
איראן תשנה מדיניות. הבית הלבןרויטרס

בבית הלבן מסבירים הערב (שלישי) כי הנשיא טראמפ חתם על סיום השתתפות ארה"ב בהסכם הגרעין, משום שהוא מנוגד להגנה על האינטרסים הביטחוניים של ארה"ב.

"ההסכם העשיר את המשטר האיראני ואפשר את התנהלותו המרושעת, תוך הגברת יכולתו להשגת נשק גרעיני ולאפשר לו לשמר את המחקר והפיתוח הגרעיני", ציינו בבית הלבן.

עוד הבהירו כי הנשיא הנחה את ממשלו להתחיל מיד בתהליך של הטלת סנקציות כלכליות מהדרג החמור ביותר על הענפים המשמעותיים ביותר בכלכלת איראן: האנרגיה, הפטרוכימיה והפיננסים. מי שיפעל נגד הסנקציות, יסתכן בהשלכות חמורות.

בממשל מעריכים שנסיגת ארצות הברית מההסכם תלחץ על המשטר האיראני לשנות את מהלך פעילותו ולהבטיח כי מעשים רעים איראניים לא יזכו להוקרה אלא להוקעה.

"הנשיא טראמפ מחויב להבטיח שלא תהיה לאיראן אפשרות להשיג נשק גרעיני, ועל כן יפעל להרכבת קואליציה רחבה של מדינות כדי למנוע מאיראן את כל הדרכים לנשק גרעיני ולסכל את מכלול פעילותו הטרוריסטית של המשטר", אמרו בבית הלבן.

בממשל הביאו שורה של דוגמאות לפעילות של איראן לערער יציבות בכל המזרח התיכון - בסוריה, בתימן, בעיראק ובלבנון. בבית הלבן ביקשו להדגיש כי הסנקציות מופעלות כלפי המשטר ולא כלפי אזרחי איראן, שהם קורבנות המשטר, כהגדרת גורם אמריקני בכיר. עוד הבהירו כי ארה"ב תפעל שבנוסף למניעת היכולת הגרעינית איראן תפסיק לפתח את תוכניתה הבליסטית, תפסיק לתמוך ולממן טרור בכל רחבי המזרח התיכון וכן תיסוג מתוכניתה להשמדת ישראל.

מעיון ברשימת הסנקציות על איראן שיוחזרו בעקבות ביטול ההסכם, אותה פרסם הערב משרד האוצר האמריקאי, עולה כי חלק מן הסנקציות יכנסו לתוקף בעוד כ-90 יום, ב- 6 באוגוסט ואילו סנקציות בתחומים מורכבים יותר יחלו לאחר 90 יום נוספים, בנובמבר 2018.