ברט מקגורק בכנס הרצליה
ברט מקגורק בכנס הרצליהצילום: גלעד קוולרצ'יק

ברט מקגורק, השליח המיוחד מטעם הנשיא טראמפ לקואליציה הגלובלית נגד דאע"ש, השתתף היום (חמישי) בכנס הרצליה.

הוא סיפר על השינויים בהתמודות עם דאע"ש מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו. "עד ינואר 2017, רק 50% ממסע הלחימה הושלם. מאז, מוסול משוחררת, יותר מ-18 אלף עקורים כבר שבו לביתם, והאו"ם מסייע לאנשים שנמצאים שם. כך גם לגבי ראקה, שמשוחררת היום והתוכניות לייצובה ממשיכות. המדינה האסלאמית זרעה מוקשים בכל האזור וקיימנו מבצע נרחב כדי לנקות אותם. באופן כללי, המספרים מראים כי 7 מיליון שחיו תחת המדינה האסלאמית כבר שוחררו, כאשר 5 מיליון מתוכם שוחררו במבצע המזורז שהפעלנו. אלו מספרים חסרי תקדים".

מקוגורק ציין כי "בימים האחרונים התקפות של הקואליציה שלנו הרגו מעל 40 בכירים של המדינה האסלאמית, כאשר גם לבכירים שנשארו לא נותר זמן רב. אין ספק לגבי התוצאה, אנחנו מנצחים. המבצעים הללו מגובים בדיפלומטיה כאשר אנחנו מתמקדים ביום שאחרי".

לדבריו, המשימה בסוריה היא מחיקת דאע"ש. "בהגדרת הנשיא טראמפ, אנו מחויבים לעקירת המדינה האיסלאמית מסוריה, ולהבטיח שהכוחות המקומיים יוכלו לבצר את הניצחונות שהושגו עד כה. נמשיך לעבוד עם שכניה של סוריה, בהם ישראל, לבנון, טורקיה ועיראק כדי לבצר את גבולותיהם כנגד דאע"ש. כמו כן, אנחנו רוצים שמלחמת האזרחים תסתיים כאשר זכויות המיעוטים בצפון מזרח סוריה יובטחו."

הוא התייחס גם למשטר האיראני. "איראן מנצלת את המצב בסוריה על מנת לממש את שאיפותיה ההגמוניות באזור. בזמן שהמלחמה בסוריה מתקרבת לסיומה, אירן מנסה להתבצר בסוריה ומשתמשת בנשק מתוחכם שמהווה איום על ישראל ושכנותיה. אנחנו רואים את זה ופועלים כנגד זה. סוריה ריבונית פירושה שכולם צריכים לעזוב את סוריה, לאיראן אסור להמשיך ולממש את שאיפותיה ההגמוניות בסוריה".

מקגורק אומר שרוסיה מתנהלת בחוסר הוגנות. "לנוכחות של האיראנים בסוריה אין כל קשר להגנה על הריבונות הסורית, כאשר הרוסים טוענים שזה הבסיס לכאורה לנוכחותם בסוריה. הפעולות האיראניות גוררות את סוריה לעימות שיימשך שנים רבות, ואנו קוראים לרוסיה לרסן את איראן".

על המתקפה נגד בסיסי צה"ל בגבול אמר כי "אם איראן תשתמש באזור הזה של סוריה לבסס כוחות, היא טועה ולישראל יש זכות לפעול כדי ששלב זה לא יגיע. עלינו להגיע לפתרון דיפלומטי אבל עוד לא ברור אם זה יצליח".