נתבע. המוסד לביטוח לאומי
נתבע. המוסד לביטוח לאומיצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מאות נכים המרותקים לכיסאות גלגלים מתכוונים להגיע מחר (שלישי) לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, לדיון בתביעה שהגישו 350 מהם, מקבלי קצבת ניידות, נגד המוסד לביטוח לאומי.

לטענתם, הביטוח הלאומי איננו משלם את קצבת הניידות על פי שיעור הדלק שנקבע בהסכם הניידות.

בתביעה שהוגשה בשמם של כ - 350 נכים על ידי ארגון נכי הפוליו באמצעות עורך הדין טל לביא נטען כי כבר בשנת 1975 נקבע על ידי ממשלת ישראל כי קצבת הניידות תחושב לפי ממוצע של 1200 ק"מ לחודש. בדיעבד התגלה כי הקצבה משולמת לפי ממוצע של 400 ק"מ לחודש.

קצבת הניידות הינה קצבה אשר ניתנת לבעלי מוגבלויות הסובלים מנכויות גבוהות וקשות בגפיים תחתונות על פי רשימה סגורה שנקבעה על ידי הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות. רוב הנכים הזכאים לקצבת ניידות זקוקים לרכב כתחליף רגליים.

לפני שבע שנים, בשנת 2011 במהלך דיונים בין ארגוני הנכים למוסד לביטוח לאומי, התברר בדיעבד כי המוסד מחשב את קצבת הניידות לנכים לפי מפתח של 400 קילומטרים בחודש בלבד בניגוד להסכם הניידות.

לטענת הנכים, מדובר בחסר של מאות ק"מ בחודש, שפירושו שכל נכה המקבל קצבת ניידות ובעיקר הזכאים לרכב רפואי זכאים להפרשים שלא שולמו, מדובר בסכום ממוצע של עשרות אלפי שקלים לשנה לכל נכה, שהביטוח לאומי מונע מבלי שקיבל לכך אישור הנדרש של וועדת הרווחה והעבודה של הכנסת.

לדברי יו"ר ארגון נכי הפוליו דורון יהודה: "קראנו את כל פרוטוקולי וועדת העבודה והרווחה לאורך השנים, כולם דנים ב 1200 ק"מ לחודש ולא מדובר בשום שינוי ל 400 ק"מ, השינוי נעשה שלא כחוק ויש להשלים לנכים את מה שנגזל מהם, בתביעה אנחנו מציינים שלאורך כל השנים טענו הנכים לבעיה במרכיב הדלק, ב 2011 נחשף התרגיל, למרות הפניות שנעשו מאז 2011 לא נעשה דבר כדי לתקן אותה על ידי הביטוח הלאומי ולכן לא נותרה לנו ברירה ופנינו לבית המשפט".

עו"ד לביא מבקש מבית המשפט לפעול ולקבוע לאלתר שיש לשלם רטרואקטיבית את הכספים המגיעים לבעלי המוגבלויות הזכאים לכך ולקבוע שלא תחול התיישנות וכי בית המשפט יפסוק שלנכים מגיע החזר כספי של קצבת הניידות עוד משנת 1999 ואו שנת 2000 שאז ככל הנראה שינה המוסד לביטוח לאומי ללא אישור את שיטת החישוב.

ארגון נכי הפוליו עדכן את משטרת תל אביב, שהיות ונכים רבים יגיעו לדיון בבית המשפט בכלי הרכב שלהם, עשויים להיגרם שיבושי תנועה ברחוב שוקן מחר בבוקר.