כ-40 אלף פלסטינים מתפרעים מאז הבוקר (שני) ב-12 מוקדים סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה ועל פי מידע מודיעיני ינסו לחדור לשטח ישראל.

בעזה דווח כי 41 מחבלים נהרגו ומאות נוספים נפצעו מאש צה"ל. חייל צה"ל נפצע באורח קל במהלך העימותים ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים ברזילי.

ההתפרעויות מתקיימות בהובלת מחבלי חמאס, לקראת טקס העברת השגרירות האמריקנית לירושלים היום וציון יום הנכבה מחר.

הפלסטינים מבעירים צמיגים, מיידים אבנים לעבר חיילי צה''ל ומנסים להתקרב לגדר. מוקדם יותר הפילו המתפרעים רחפן של צה"ל ליד ג'בליה. מטוסי חיל האוויר תקפו עמדות חמאס בצפון הרצועה.

אלפי ערבים מתפרעים בסמוך לגדר הגבול בעזה

כוחות צה"ל מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות וצלפים של צה''ל מבצעים ירי לעבר המפגינים שמתקרבים לגדר ומנסים לחבל בה ולחדור לשטח ישראל.

מדובר צה"ל נמסר כי כוח צה"ל סיכל פיגוע הנחת מטען על-ידי חולייה של שלושה מחבלים חמושים, במרחב רפיח סמוך לגדר. מדובר במוקד הפגנה אלים במיוחד. הכוח הגיב בירי לעבר המחבלים. המחבלים נהרגו.

לאור הערכת המצב, צה"ל הכריז שטח צבאי סגור במרחב הגדר. "כל פעילות בשטח האמור מחייבת אישור צה"ל. אין הנחיות מיוחדות לעורף. צה״ל יפעל בחומרה כנגד כל פעילות טרור ויפעל לשימור הריבונות הישראלית ומניעת פגיעה באזרחים ובחיילים", נאמר בהודעת צה"ל.

ראש המטה הכללי, רב אלוף גדי איזנקוט, קיים הערכת מצב עם המפקדים באוגדת עזה על המשך הפעילות המבצעית וההערכות להמשך.

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר הבוקר, "בודדים הרגעים בחייה של אומה כמו הרגע בו המעצמה החזקה בעולם מכירה בריבונותנו על בירתנו ירושלים. אנו ערוכים אל מול איומיו של חמאס לשבש את החגיגות.

''אני מציע לתושבי עזה: אל תסתנוורו מסינוואר ששולח את ילדיכם להקריב את חייהם ללא תוחלת. נגן על אזרחינו בכל האמצעים ולא נאפשר חצייה של הגדר", הוסיף שר הביטחון.

חמאס מפרק עמדות סמוך לגדר

היערכות צה״ל להפגנות האלימות בעזה כוללת פריסה מוגברת של מספר גדודים לוחמים בגבול עזה, יחידות מיוחדות, כוחות איסוף מודיעיניים וצלפים. כמו כן, תוגבר פיקוד המרכז במספר גדודים לוחמים וצוותי איסוף מודיעין.

במסגרת ההערכות לשבוע זה הופסקו אימוני הכוחות הלוחמים הסדירים, ומירב המאמצים הופנו להתמודדות עם הפרות הסדר האלימות. דובר צה''ל תא''ל רונן מנליס הדגיש אתמול כי ''צה"ל ערוך ומוכן לתרחישים נרחבים ונחוש להגן על תושבי ישראל וריבונותה''.

ביממה האחרונה, מטוסים של חיל האוויר הטילו מעל עזה כרוזים המזהירים את ערביי הרצועה מהתקרבות לגדר, מניסיון פגיעה בה ומניסיונות לבצע פעולות טרור.

בכרוז נכתב, ''בתקופה האחרונה מנהל חמאס פעילויות אלימות וטרור כנגד מדינת ישראל לאורך גבול ישראל ורצועת עזה. חמאס מסתיר את כישלונותיו הרבים ומסכן את חייכם. בזמן הזה חמאס גונב את כספיכם ובאמצעותו חופר מנהרות על חשבונכם. מגיע לכם ממשלה יותר טובה ועתיד יותר טוב.

''צה"ל מזהיר אתכם מהתקרבות לגדר. צה"ל נחוש להגן על אזרחי ישראל וריבונותה מול ניסיונות הטרור של חמאס בחסות הפרות הסדר האלימות, אל תתקרבו לגדר ואל תשתתפו בהצגת חמאס המסכנת אתכם", נאמר בכרוז שהופץ בשמי עזה.

במערכת הביטחון מסבירים כי חמאס מנצל את הפרות הסדר לביצוע פעולות טרור בכסות ההמון, לפגוע בתשתיות הגדר ולבצע פיגועים בשטח ישראל.

דובר צה''ל אמר כי ''חמאס גורר את הציבור ברצועת עזה לאירוע אלים שלא בטובתו. חמאס אחראי לכל מה שקורה ברצועה וממנה ולאור זאת מוטלת עליו האחראיות הכוללת לאירועים ולהשלכותיהם. צה"ל לא יאפשר פגיעה בביטחון אזרחי ישראל ובתשתיות ההגנה שלה ויממש את חובת ההגנה על אזרחי ישראל''.