העיזבון ישלם? ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר
העיזבון ישלם? ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזרצילום: פלאש 90

פרקליטות מחוז תל אביב בשיתוף עם היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה הגישה הבוקר (שני) כתב תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד נכסי עיזבונו של בנימין (פואד) בן אליעזר ז"ל, באמצעות מנהלי עיזבונו.

במסגרת כתב התביעה מתבקש בית המשפט לחייב את העיזבון לשלם למדינה סך כולל של 2,728,744 ש"ח בתוספת הפרשי ריבית והצמדה בגין כספי השוחד והרווחים שהפיק מהם בן אליעזר ז"ל בהיותו עובד ציבור.

התביעה הוגשה באישור פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.

על פי כתב התביעה, תביעה אזרחית זו הינה תולדה של ההליך הפלילי שהחל נגד בן אליעזר ז"ל, והופסק בעקבות פטירתו.

לקריאת כתב התביעה לחצו כאן

בן אליעזר כיהן בין השנים 2007 – 2014 כחבר כנסת במדינת-ישראל. כמו-כן, כיהן כשר התשתיות הלאומיות בין התאריכים 04/05/06 – 31/03/09 וכשר התעשייה, המסחר והתעסוקה (שר התמ"ת) בין התאריכים 31/03/09 – 19/01/11.

לפי הנטען, בתקופת היותו עובד ציבור, נטל בן אליעזר לכיסו כספי שוחד והפיק רווחים מכספי השוחד בסכום מצטבר ששוויו גבוה מ- 2,500,000 ש"ח. מדובר במעשים חמורים, אשר יש בהם בכדי לפגוע באמון הציבור בשלטון. בגין מעשים אלו, הוגש ב- 02/12/15 נגד בן אליעזר וחמישה נאשמים נוספים, כתב אישום. נוכח פטירתו של בן אליעזר ב- 28/08/16 הופסק ההליך הפלילי נגדו.

כפי שנכתב בכתב התביעה, הפרקליטות סבורה כי חרף פטירתו, עומד בתוקפו האינטרס הציבורי לקבל מידי עיזבונו את הממון שהפיק תוך ניצול משרתו והפרת אמון, על חשבון הציבור.

עמדת המדינה בכתב התביעה מבוססת על שלושה ראשים מצטברים או חלופיים: חוק עשיית עושר ולא במשפט- משעה שבן אליעזר התעשר שלא כדין תוך שימוש במעמדו ובתפקידו כחבר-כנסת וכשר כדי לקדם אינטרסים של נותני השוחד – חב הוא בחובת השבה מכוח חוק עשיית עושר ולא במשפט; חוק שירות הציבור (מתנות)- כל נכס או מתנה שקיבל לידיו בן אליעזר נוכח תפקידו ומעמדו כעובד ציבור הוא קניין המדינה בהתאם להוראות חוק שירות הציבור (מתנות), ולתכלית העומדת בבסיס חקיקת חוק זה בכל הנוגע לטוהר המידות של נציגי הציבור; דיני נאמנות- בן אליעזר, בתפקידיו כחבר כנסת וכשר היה נאמנה של המדינה, אלא שבמעשיו הפר את חובת האמון כנאמן המדינה.

הגשת התביעה התאפשרה לאחר שמונו לאחרונה מנהלי עיזבון. במקביל הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה בקשה לפי פקודת סדר הדין הפלילי לביץ משפט השלום בתל אביב, לפיה מבקשת המדינה לתפוס את הנכסים של בן אליעזר – מחצית הפנטהאוז ביפו ומלוא סכום הכסף שנתפס בכספת בבנק, 575,000 דולר, לטובת המדינה.