מסדנאות רבני ברקאי
מסדנאות רבני ברקאימרכז ברקאי

תעודת 'ממונה למניעת הטרדות מיניות' היא תעודה חדשה בעולם הרבנות בישראל. מדובר ביוזמה חדשה של מרכז ברקאי להכשרת רבני קהילות. תכנית לימוד ייחודית מבקשת להעניק לרבנים כלים מעשיים למניעת מקרים של הטרדות ומצבים מורכבים בתחום זה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על היוזמה עם הרב דוד פיין, מייסד וראש רבני מרכז ברקאי, המזכיר כבר בפתח הדברים כי היוזמה למהלך החלה בפנייה של ארגון הסיוע לנשים 'תהל'. "הם ביקשו שהרבנים שלנו יעברו את הקורס שלהם. הרב עומד בראש הפירמידה בקהילה וברור שהרב יעסוק בכל התחומים כולל תחום הזה".

באשר לתוכן הלימודים בתכנית מספר הרב פיין: "מתחילים מהחוק שכל מקום עבודה צריך להציב ממונה לטיפול בהטרדות מיניות. הרבנים למדו את כל ההיבטים, המשפטי, הפסיכולוגי והקהילתי. הם למדו כעשרים שעות כדי לקבל את התעודה".

מדובר בתעודות המוכרות מהמדינה כפי שהחוק מחייב שיהיה בכל מפעל ומפעל. "כל אחד יכול לעבור את ההכשרה, אבל אנחנו סבורים שלרבנים יש את המקום של המנהיגות, ולכן כמו שהוא מנהיג בתחומים אחרים הוא האדם שהכי הגיוני להנהיג גם בבעיה הזו".

ומה באשר לטענות שיעלה מי שיעלה אודות הפרשיות שצפו ועלו בפני הציבור הרחב על רבנים שהם עצמם היו חלק ממסכת הטרדות ופגיעות בתחום זה? "בקהילות שלנו כולם יודעים שהרבנים עברו את ההכשרה הזו יודעים שהרב הוא אוזן קשבת. בנוסף, מה שאמור הרב לעשות זה לבנות צוות שיכלול גם פסיכולוג, עובד סוציאלי או עורך דין ולא רק הרב עצמו בתמונה, כך שאם מישהו לא מרגיש נוח לגשת לרב הוא יכול לגשת למישהו אחר בצוות והרב יעבוד מול אותו אדם נוסף כמלווה מהצד", מספר הרב פיין ולדבריו חשוב שבצוות זה תהיה גם נציגות נשית על מנת לאפשר גישה נוחה של נשים בקהילה לצוות ולסיוע שהוא יכול להעניק.

הרב פיין מזכיר ומציין כי "יש ל'תהל' שאיתם אנחנו מבצעים את ההכשרה, תו תקן של מעין עשרת דיברות שיהיו בכל קהילה. כדי לקבל את התקן הזה יש לבנות את הקהילה על פי העקרונות האלו. בין הדברות יש גם כללים לרב, איך לא להגיע למקום שבו הרב יהיה במקום לא נכון. עברנו על הכללים האלה עם הרבנים שלנו – לא לשבת עם נשים לבד בשעות מאוחרות בלילה, לא לשלוח הודעות ווטסאפ לנשים בשעות מאוחרות וכו', ואולי זה הדבר הכי חשוב בקהילות שלנו".

המחזור הראשון של לומדי הקורס המיוחד הסתיים עם 17 בוגרים וכבר כעת שני מחזורים נוספים לומדים בדרכם לתעודה המדוברת.