שגריר ישראל בטורקיה, איתן נאה, שגורש על ידי ארדואן במחאה על התנהלות ישראל סביב ההתפרעויות ברצועת עזה, עבר הבוקר (רביעי) בידוק ביטחוני קפדני בנמל התעופה באיסטנבול.

כלי התקשורת הטורקים הוזמנו לתעד את הבידוק המשפיל והמחמיר שנערך לשגריר בעת חזרתו לישראל.

בירושלים לא עוברים בשתיקה על המעשה. משרד החוץ זימן את הממונה הטורקי בתל אביב לשיחת נזיפה שתתקיים במשרד בשעה 13:00 בצהריים.

כזכור, לפנות בוקר פנה משרד החוץ הטורקי לקונסול הכללי של ישראל באיסטנבול, יוסי לוי-ספרי, וביקש ממנו לעזוב את המדינה בהקדם.

מדובר בצעד תגמול של טורקיה לגירושו אתמול של חוסנו גורג'אן טורקאולו, הקונסול הכללי של טורקיה בירושלים, על ידי ישראל. אתמול זימן משרד החוץ את הקונסול לשיחת הבהרה שבסופה התבקש לשוב לארצו להתייעצויות "לזמן מה".

מוקדם יותר אתמול הכריזה טורקיה באופן רשמי על שגריר ישראל באנקרה, איתן נאה, כעל אישיות בלתי רצויה וגירשה אותו מהמדינה.

בכך החריפה טורקיה את צעדיה נגד ישראל לאחר שאמש החזירה את שגריריה מישראל וארה"ב להתייעצות, בעקבות הירי של צה''ל לעבר מתפרעים פלסטינים בגבול רצועת עזה והעברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, החריף גם הוא את הטונים בהתבטאויותיו האנטי ישראליות. "נתניהו הוא ראש הממשלה של מדינת אפרטהייד שתפסה אדמות של אנשים חסרי מגן במשך 60 שנה ויותר תוך הפרה של החלטות האו"ם", צייץ אתמול ארדואן בטוויטר.

"יש לו דם של פלסטינים על הידיים ולא יכול לכסות פשעים על ידי התקפה על טורקיה. רוצה שיעור באנושיות? קרא את 10 הדברות", קרא ארדואן לנתניהו.

ראש הממשלה נתניהו לא נשאר חייב, "אדם ששולח אלפי חיילים טורקים לקיים את הכיבוש של צפון קפריסין ופולש לסוריה, לא יטיף לנו כשאנו מגינים על עצמנו מניסיון פלישה של חמאס", השיב נתניהו לארדואן.

לדבריו, "אדם שידיו מגואלות בדם של אינספור אזרחים כורדים בטורקיה ובסוריה הוא האחרון שיכול להטיף לנו על מוסר לחימה".