דני איילון
דני איילוןPhoto by Yoav Ari Dudkevitch/Flash90

דני איילון, לשעבר סגן שר החוץ ושגריר ישראל בוושינגטון, מסביר בערוץ 7 כי נשיא טורקיה ארדואן משתמש בישראל לצרכים פוליטיים, לקראת הבחירות במדינה.

"בבדיחות הדעת וגם ברצינות אומר שרבים מידידי מתקשרים אליי ביומיים האחרונים ואומרים לי שאני הראשון שזיהה, כולם זוכרים את משבר הכיסא עם השגריר הטורקי, אני קראתי אלי אז את השגריר אחרי סדרה של אירועים שבהם הטורקים ובפרט ארדואן גינו את ישראל'', מזכיר איילון.

לדבריו, ארדואן גם השפיל את הנשיא לשעבר שמעון פרס ז''ל בכנס בדאבוס, הפנה לו את הגב וקרא לו ''פושע מלחמה''.

איילון מזכיר, ''היו אז גם סרטונים אנטישמיים בטורקיה שהציגו את חיילי צה"ל כקלגסים נאציים שמרוצצים ראשי ילדים פלשתינים. אנחנו רצינו אז כתגובה לייצר תמונה חמורת סבר, דבר שהוא די מקובל בדיפלומטיה המודרנית שהיא דיפלומטיה חזותית, בעזרתה אפשר להעביר מסרים של איום או ידידות.

''כולנו זוכרים את הנשיא אובמה שצולם במהלך שיחה עם ראש הממשלה נתניהו כשרגליו על השולחן כלפי המצלמה וכולנו יודעים שזה עלבון גם זה היה מסר".

איילון מסביר כי ארדואן משתלח בישראל בתקווה להפיק תועלת פוליטית מכך, "אנחנו רואים דפוס פעולה שכל פעם שארדואן מתקרב לבחירות וכידוע לנו יש שם בחירות מוקדמות בעוד חודש, הוא משתמש בישראל כשק חבטות כדי להרים את קרנו בעולם המוסלמי. הוא מנסה גם להביך את הסעודים והמצרים שכביכול יושבים בשקט לנוכח האירועים בעזה".

איילון משבח את התגובה הישראלית הנחרצת שהיתה מידתית לתפיסתו. "צריך לזכור שיש לשתי המדינות אינטרסים כלכליים משותפים ולכן חשוב לפעול מהראש ולא מהבטן. ראינו גם שהנשיא ארדואן לא הפעיל את נשק יום הדין שהוא ניתוק הקשרים עם ישראל".

ועל רקע הדרישה הטורקית לתבוע את ישראל בהאג מזכיר איילון כי ידם של הטורקים מגואלות בדם, "הם עשו את הטבח בארמנים והם טובחים בכורדים חפים מפשע, כך שהם האחרונים שיטיפו לנו מוסר".