לא לשכוח. אושוויץ
לא לשכוח. אושוויץצילום: יצחק הררי. פלאש 90

תומאש קונצביץ', מנהל המרכז היהודי באושוויצ'ים, שם הקימו הנאצים את מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, הודיע כי המרכז החליט לצאת בקמפיין לגיוס 10,000 דולר.

מטרת הקמפיין לבנות פארק זיכרון במקום שבו עמד בית הכנסת הגדול של העיר, שנשרף על ידי הנאצים "ולהפוך את סיפורו של בית הכנסת הגדול והעבר היהודי של אושוויצ'ים למוכר יותר עבור האוכלוסיה המקומית ולציבור הרחב יותר", כדבריו.

בית הכנסת הגדול באושוויצ'ים נשרף על ידי הנאצים בנובמבר 1939, זמן קצר לאחר פלישתם לפולין. על פי קונצביץ', הסכום שיגוייס ישמש לבניית פארק זיכרון גדול ובו הסברים ותמונות על בית הכנסת שנשרף.

"במשך עשרות שנים בית הכנסת שימש כמקום המרכזי בו התקיימו החיים היהודיים באושוויצ'ים. לכן יזמנו את הרעיון ליצור מקום זיכרון, ובו בזמן מקום ירוק שיאפשר הרהור על הזכרון מהחיים היהודיים. הפארק יכלול מידע ותמונות על בית הכנסת, והמטרה היא להקים אתר זיכרון משמעותי עבור מקומיים ותיירים כאחד" סיפר קונצביץ' בראיון לערוץ 7. אם קמפיין גיוס הכספים יצליח, הפרוייקט להקמת פארק הזיכרון יחל באביב 2019.

לפני מספר שנים יצא המרכז היהודי באושוויצ'ים בקמפיין גיוס כספים להצלת ביתו של היהודי האחרון שנותר בעיר ונפטר, שמעון קלוגר.

הבית היה מיועד להריסה, אולם בזכות הכספים שגייסו אנשי המרכז היהודי בעיר, הפך המקום לבית הקפה "ברגסון" אליו מגיעים מקומיים ותיירים רבים, שנהנים מתערוכה המציגה את החיים היהודיים באושוויצ'ים עד פלישת הנאצים וכן מהרצאות ואירועי תרבות הקשורים ליהדות.