ח"כ ליצמן
ח"כ ליצמןצילום: פלאש 90

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אירחה אתמול (שני) את סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן להצגת התכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית.

את הישיבה פתח יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, שאמר "התכנית החדשה תעזור רבות לרפואה. משרד הבריאות מושך את הרפואה קדימה. אנו עדים למציאות כואבת שנוכחת בתלונות רבות שמגיעות אלינו, שהקושי הגדול של חולים רבים הוא פעמים כבר לא מהמחלה אלא מהלחץ הבירוקרטי. השירות הרפואי שהאזרח מקבל צריך להיות תואם לחדשנות הטכנולוגית".

סגן שר הבריאות ליצמן אמר כי משרד הבריאות מתייחס ברצינות לנושא של בריאות דיגיטלית. "בבריאות הכי חשוב שנהיה עם הקדמה שהכי קיימת. אכן יש עלויות גבוהות ביחס לתכנית הזאת ואנשים יכולים לתהות איך אני משקיע בטכנולוגיה כשיש להרחיב את סל התרופות או להוסיף מיטות בבתי החולים? חד משמעית אני אומר כאן כי התכנית הזאת היא תכנית להצלת אנשים – האפשרות הדיגיטלית תוכל להציל חיים של רבים ולכן צריך להשקיע בה את הכסף.

"בנוסף, אני מתכנן לפעול גם לגבי שאר הדברים – קיבלתי הקצבה לעוד 200 מיטות נוספות בבתי החולים אלא שזה הסכום שדרוש לכל אחד מבתי החולים בארץ. כמו כן, אני הולך לפעול בדרישה לכך שהבדיקות במכשירי MRI יהיו במשך כל שעות היממה במשמרות – גם בתי החולים שמפסיקים לעבוד ב 3 בלילה, זה עדיין לא מספיק''.

סגן השר הוסיף עוד כי בקרוב הוא כבר לא יפתיע בביקורות בחדרי מיון. "תמונת מצב של תפוסת חדרי המיון עוברת אלי היום און ליין במערכת חדשה. כעת זה רק ב-60% מבתי החולים אבל ברגע שזה יקרה ב 100% מבתי החולים, כבר לא אצטרך את ביקורות הפתע", אמר ליצמן.

ח"כ בני בגין שאל את סגן שר הבריאות, כיצד מתכננים לקדם את התכנית כאשר מנגד המשרד שבראשותו דוחה את קידום ההצעות לניסויים רפואיים בבני אדם וחוק מידע גנטי.

"התכנית שמוצגת כאן נראית מלהיבה ויוצאת מן הכלל אך יחד אתה מתעוררות שאלות לא מועטות הנוגעות לפרטיות השייכת לכל מטופל – גם לכל תינוק. איך החוק שלא נגעו בו 12 שנה יוכל להשלים עם השימוש במידע?, תהה בגין.

"עברנו כברת דרך ארוכה עם נציגי המשרד לקדם את הצעות החוק שיסדירו את הנושא אך אלו הודיעו שהם יגישו הצעת חוק ממשלתית – דבר שלא נעשה עד היום. אני מביע פקפוק ביכולות וברצון של משרד הבריאות לעשות גם היום את החוק וממילא אין מזור לבעיות הפרטיות במסגרת הבריאות הדיגיטלית".

סגן השר השיב כי קרו כבר במקרים אחרים שהביעו ספק ביכולות של המשרד לקדם דברים ואלו אכן כן נעשו, "אני מודיע לך כאן שהנושא יטופל בוודאי. אין ולא קיימת שום בעיה עם נשוא החוק – גם לא שאלה דתית".