כנס שומרון ה-8
כנס שומרון ה-8צילום: רועי חדי

כנס שומרון השמיני חשף את חשיבות נחל קנה ובמסגרתו לראשונה יצא סיור מאורגן למערה בה נחשף הזהב העתיק בעולם - מערת נחל קנה.

מבקרי הכנס ביקרו במערה עצמה, שמעו מפי הארכיאולוג צביקה צוק שנכח במקום על רגע הגילוי ומשמעויותיו, ועל החשיבות האסטרטגית של נחל קנה מראשית ההיסטוריה, ואף נחשפו למידע חדש בנושא.

באיזור נחשפו מערות קבורה נוספות באותו סגנון, מה שמלמד על כך שהייתה התיישבות של ממש במערב השומרון כבר לפני למעלה מ 6000 שנה.

את הכנס שנערך במעלה שומרון פתח ראש המועצה האזורית יוסי דגן שאמר כי "התיישבות היא לא רק בניית בתים, היא גם לטייל בארץ, להכיר כל שעל, לחקור את צפונות הארץ הזו. כנסי השומרון העוסקים במחקר וארכיאולוגיה בשומרון שמים על המפה את החשיבות ההיסטורית של האיזור, ואת חשיבות המשך החקר של המקום".

יאיר אלמקייס, ראש מרכז סיור ולימוד שומרון, הוסיף "המבנה הטופוגרפי של נחל קנה, הפך אותו לאורך אלפי שנים ותרבויות למקום אסטרטגי בעל חשיבות עליונה, מהתקופה הכלכוליתית, דרך היותו קו הגבול בין שבט אפרים למנשה בימי יהשע בן נון, דרך היותו קו גבול בין השומרונים לישראל ועד היום בו הוא אחד המקומות המתויירים והיפים בשומרון.

''חשוב היה לנו בכנס להדגיש את החשיבות ההיסטורית של המקום, ולקרוא לציבור להגיע בהמוניו להנות ממה שלטבע יש להציע באיזור עוצר הנשימה הזה", אמר אלמקייס.