מעצר. אילוסטרציה
מעצר. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, קיבל תלונה שהגיש עורך דין וממנה עולה התנהלות פסולה של המשטרה שנמשכה מספר שנים.

על פי התלונה, במהלך דיון הארכת מעצר בבית משפט השלום בתל אביב, התברר לעורך הדין כי האדם אותו הוא מייצג לא הועלה לדיון בשעה הנקובה בבקשה להארכת המעצר, למרות שמעצרו כבר הסתיים על פי החלטה קודמת של בית המשפט.

עוד התברר, כי בבקשה שהוגשה לבית המשפט בבוקרו של אותו יום לא ציין טוען המעצרים האם בכוונת המשטרה לבקש את הארכת המעצר של האדם, או את שחרורו. למעשה, נטען כי המשטרה לא הגישה בקשה מלאה ומפורטת להארכת המעצר, כמצוות החוק.

בבדיקה שערך נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט רוזן, התברר כי מדובר בתופעה רחבה שהייתה שגורה לאורך שנים בקרב טועני המעצרים המשטרתיים ואף הייתה ידועה לגורמים משטרתיים נוספים הקשורים בהליכי הארכת המעצר.

במהלך בירור התלונה ציין הטוען המשטרתי כי המשטרה נוהגת מימים ימימה לפתוח בקשות 'ריקות' על מנת שייסרקו וייכנסו למערכת ורק לאחר מכן ממלאת המשטרה את הבקשה בתוכן. התנהלות זו, קובע הנציב, מביאה לכך שמידי יום עשרות ואולי אף מאות בני אדם נמצאים במעצר לא חוקי.

בהתאם לממצאי הבדיקה, קבע הנציב רוזן כי התלונה שהוגשה במקרה זה מוצדקת, וציין בהחלטתו כי "החשוד הוחזק במעצר שלא כחוק, על בסיס התנהלות נפסדת שהשתרשה אצל טועני המעצרים קודם בואם לדיון באולם המעצרים בבית המשפט".

על רקע זה המליץ הנציב בפני ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, ניצב גדי סיסו, להורות על הפסקת הנוהל הפסול באופן מיידי, בכל המחוזות.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: המלצת הנציב לראש אח״מ התקבלה זה עתה ובכוונתנו ללמוד אותה.