מרגלית זינאתי
מרגלית זינאתיבאדיבות בית זינאתי

משרד ירושלים ומורשת השקיע לראשונה 6 מיליון שקלים בשיקום, שימור והחייאת בית זינאתי ושחזור בית הכנסת העתיק בפקיעין.

פקיעין, המהווה סיפור מופלא של רצף התיישבות יהודית בתוככי כפר דרוזי, מהווה נושא משמעותי לפעילות אגף מורשת בשנים האחרונות.

בבית זינאתי, שהוקם על ידי בני משפחת זינאתי במטרה לשמר את מורשת המשפחה ואת מורשת יהודי פקיעין, הושקעו כ–4 מיליון ש''ח עבור שימור והחייאת המקום כמרכז מבקרים לתולדות יהודי פקיעין שמעולם לא עזבו את אדמתם. המקום מספר על רצף של התיישבות יהודית מחורבן הבית ועד היום, למעט שנתיים ב"גלות חדרה".

בבית זינאתי הקים משרד ירושלים והמורשת תערוכה חדשה, סרטים המספרים בצורה הומוריסטית את סיפורה של פקיעין וסרט מרכזי המתאר את השתלשלות יהודי פקיעין מחורבן הבית ועד היום.

כמו כן, באולם הסרט המרכזי ממשיכה מרגלית זינאתי לקיים הצגות לאורחיה ואולם א' אף הוכשר כאולם תיאטרון קטן.

גם בית הכנסת העתיק, שהיה כבר במצב של סכנת קריסה עם נזילות מים ושיפוצים שנעשו בעבר ופגעו במבנה, עבר שיפוץ כולל בסך 2 מיליון ש"ח. במסגרת הפרוייקט נעשה תיק תיעוד מפורט ובית הכנסת חזר לתצורתו המקורית כולל הצבעים של הקירות, שיחזור שלט הכניסה וארון הקודש והכנסת תשתיות חדשות של מזגנים, כיבוי אש ותמיכות של המבנה למניעת קריסתו וייצובו מחדש.

קהילת יהודי פקיעין, השאירה מאחוריה מורשת רבה שניכרת בכל רבדי החיים – החל מבתיהם, דרך שפתם, מלבושם, מאכליהם, דרכי פרנסתם ועד סדרי קהילתם ומנהגיהם. שרידי קהילה זו חיים עדיין בקרבינו, ובתור שכאלה מהווים גם שריד להתיישבות יהודית חקלאית רחבה הרבה יותר בגליל ואף בחלקי ארץ ישראל האחרים.

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, מסר, "בשנה האחרונה הגיעו למרכז המבקרים בפקיעין מעל 140,000 מבקרים. המקום הזה הפך לסמל למורשת היהודית ואחדות בהיותו המקום בו נשמר רצף של נוכחות יהודית בכפר המכיל בתוכו את שלושת הדתות. זכינו לחגוג השנה אירועים משמעותיים יחד עם מרגלית, שומרת הגחלת היהודית מפקיעין. במסגרת פעילותינו בתנועה הציונית אנחנו מנסים לחנך את הנוער שבמאה ועשרים שנים האחרונות התרחשה מהפיכה שהרצל התחיל בה. וברוב המקרים אנחנו אומרים שאנחנו חוזרים הביתה והרצל גרם לנו לחזור הביתה. אבל עד לא מזמן, לא היינו אומרים שמישהו פה שמר לנו במהלך התקופות שעברו עלינו על הגב, מישהו שמר לנו על הגחלת היהודית במשך כל האלפיים שנים האלו של היינו כאן. אנו מודים למשרד לירושלים ומורשת, ובעיקר לשר זאב אלקין על כל ההשקעה האדירה שנעשתה בפקיעין. אנחנו מתחייבים בהסתדרות הציונית העולמית ובמועצה הציונית בישראל ובעזרת ה' גם בממשלת ישראל להמשיך ולהביא לכאן עוד ועוד מבקרים ולהמשיך לספר את אותו סיפור מדהים של שמירה על הגחלת היהודית כאן בפקיעין".