אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

החל מהיום (רביעי) חיילים ששירתו כנהגי רכב כבד במסגרת השירות הצבאי, במשך שנה לפחות, יקבלו רישיון נהיגה אזרחי מיד עם שחרורם מצה"ל. כך הודיע שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ.

במסגרת ההסדר החדש, צה"ל הוסמך להנפיק רישיונות נהיגה אזרחיים לחיילים ששירתו כנהגי רכב כבד מעל 12 טון, במשך שנה אחת לפחות, ובתנאי שלא נרשמו להם אירועים חריגים. הרישיון האזרחי יונפק לחיילים ביום השחרור מהשירות.

חיילים ששירתו בצה"ל כנהגים, אולם אינם עומדים בתנאי רשות הרישוי הצבאית, יוכלו להשלים את בדיקות המיון האישיותי, עם שחרורם מצה"ל ולקבל את הרישיון האזרחי, כפי שנהוג היה עד היום.

עד כה חיילים ששירתו כנהגי רכב כבד בצה"ל, השתחררו מהשירות ללא רישיון נהיגה אזרחי תואם. כך נוצר מצב שבו נהג רשאי לנהוג ברכב כבד בעת שירותו הצבאי ובמהלך שירות המילואים, אולם ברגע שפשט את מדיו, לא הותר לו לנהוג ברכב כבד בחייו האזרחיים.

במטרה להסדיר את הנושא, הוחלט להסמיך את צה"ל להעניק רישיונות נהיגה אזרחיים לנהגי רכב כבד, ביום שחרורם מהצבא. זאת, מאחר והחיילים עוברים בדיקות רפואיות קפדניות הבוחנות את הכשירות הרפואית הנדרשת לתפקיד נהג בצה"ל. בנוסף לכך, הם רוכשים וותק וניסיון רב במהלך שירותם הצבאי.

יודגש כי חיילים המשמשים כנהגים בצה"ל מצויים תחת השגחה מתמדת, המאתרת כל כשל העלול למנוע מהם לשמש כנהגים. במצב של חוסר התאמה, המערכת הצבאית פוסלת מיידית את החייל מלשמש כנהג.

השר כץ ציין כי ההסדר החדש יקל על החיילים המשרתים בצה"ל כנהגים וירחיב את אפשרויות התעסוקה שלהם עם שחרורם מהשירות. כמו כן, ההסדר יגדיל את מספר הנהגים המקצועיים בישראל, הנמצא כיום במחסור. על פי ההערכות, מדובר ב- 1,000-1,300 נהגים שיצטרפו מדי שנה למצבת הנהגים המקצועיים בישראל.