נחש
נחשצילום: אלירן אהרון

הקיץ הגיע ואתו גם הזוחלים השונים ובהם הנחשים שהמסוכנים שבהם מסוכנים לא רק לאדם אלא גם לחיות המחמד הסקרניות שלנו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות, על הסכנה וההתמודדות.

"חיות הבית שלנו סקרניות יותר", מסביר ד"ר צרפתי את הסכנה האורבת לחיות המחמד מנחשים ושאר זוחלים. כלבים וחתולים כשהם רואים תנועות בעשבייה או מתחת אבנים זה מעלה את סקרנותם ואת יצר הטרף שלהם ולכן הם חותרים למגע עם הזוחלים".

בדבריו מציין ד"ר צרפתי כי הנחשים שאינם מסוכנים וארסיים מעדיפים להשתמט ממפגש עם חיית המחמד והם נסוגים ונמלטים, אך נחש ארסי הבטוח ביכולתו להתמודד עם הטרוף שמולו עשוי לבחור להתעמת עם החתול או הכלב ולהכיש אותו.

דוגמא לכך היא נחש הצפע: "לעיתים מאחר והם ארסיים והם מודעים לכך הם לא נסוגים. נחש הצבע, שהוא הנפוץ ביותר בישראל, לא נסוג וכך נוצר קונפליקט. כך הוא מהווה סיכון לבעלי החיים שרוצים להגן על הטריטוריה שלהם או לאתגר את יצר הטרף שלהם".

לדבריו "הרבה פעמים ידם של החתולים על העליונה בהתמודדות מול נחשים" ויש לא מעט בעלי חצרות שמעודדים נוכחות של חתולים בחצר על ידי מתן מזון כדי למנוע נוכחות של נחשים. "חתולים, גם אם בטמפרטורות גבוהות נראה שהם מנומנמים, הם תמיד עם עין פקוחה ואוזן נטויה והם מגיבים לתנודות. נחש מעדיף לברוח, פרט לצפע שמוכן להתמודד", ואם נדמה לנו שאולי יש לחתול הגנה כלשהי בדם או בעור, אז לא: "ההגנה שלהם היא רק חוש הציד המפותח והזריזות".

ואם ידו של החתול או הכלב לא הייתה על העליונה והוא הוכש, איך נזהה זאת? "אצל רוב בעלי החיים המוכשים, במיוחד כלבים וחתולים, ההכשות יהיו באזור הפנים, אף, סביב העיניים, ראש וצוואר, כי זה החלק שהם ניגשים איתו להתמודדות עם הנחש, וכך גם ברגליים הקדמיות. כלבים יכולים לסבול מהכשה חוזרת כי הם תופסים את הנחש בפה ואז הם מוכשים שוב..."

"הדבר הראשון הוא תגובה לכאב. בעל החי נסוג ומיילל וגם סובל. לאחר מכן יש נפיחות שמתפשטת דקה אחר דקה. לעיתים יש דימום קל של נקודה או שתיים שמציינות את השיניים ובעל החיים מראה מצוקה. זה הזמן לפנות אותו לטיפול רפואי מהיר. לא לחתוך ולא לשאוב דרך הפה אלא לשמור בטמפרטורה קרירה עד לטיפול. להשתדל לקבע את האבר המוכש ולא להמריץ את מחזור הדם".

ד"ר צרפתי מציין כי "רוב המרפאות נותנות שירותי חירום. יהיה מענה טלפוני של הוטרינר שיקבל בשעות מחוץ לשעות הרגילות ובהמשך יפנה לאחד המרכזים הפועלים 24 שעות".