מייבאים הכול ומפעלים נסגרים. ארכיון
מייבאים הכול ומפעלים נסגרים. ארכיוןצילום: פלאש 90

במשרד הכלכלה מתכוונים להרחיב את החוק המתעדף מוצרים 'כחול לבן' כך שגם בתי חולים, תאגידים, אוניברסיטאות וגופים גדולים נוספים יחויבו לרכוש מתוצרת הארץ.

עם יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, ביקשנו לבחון אם מדובר בהצעה בעל שיניים ואולי בכלל מדובר במיחזור הצעות קודמות.

"כל ההצעה שתיטיב עם בעלי העסקים מבורכת", אומר אלקובי ומספר על ברכה ששלח לשר הכלכלה אלי כהן כששמע על כוונת משרד הכלכלה. "בירכתי אותו על הצעד הנפלא והמבורך. הוא ענה לי בתודה".

בדבריו מציג אלקובי תמונה עגומה של סגירת וקריסת מפעלים לנוכח העלויות הגבוהות והיעדר כוח אדם בה בשעה שסחורה מיובאת מועדפת כמעט בכל תחום. "עסקים שלנו נסגרים. אין עבודה. אפילו כיפות לצה"ל ודגלי ישראל מייבאים מסין, אז מה נשאר כאן?".

"תחרות זה דבר טוב אבל אנחנו בעלי העסקים עם הוצאות רבות ותפעול יקר. אין בעלי מקצוע ואין בתי ספר מקצועיים להכשרת עובדים. אנחנו משלמים משכורות גבוהות", אומר אלקובי המזכיר למובילי מהלך ה'כחול לבן' כי בכסף שיגיע, כך על פי התכניות, למפעלים בעקבות הרחבת החוק ייוצרו מקומות עבודה נוספים.

"אנחנו יוצאים יום יום לקרב למלחמה בהוצאות בבנקים ובארנונה. ההוצאות הללו הן עומס עלינו. מפעל 'נגב קרמיקה' נסגר כי מייבאים הכול מסין טורקיה ומדינות נוספות. אני לא אומר שלא צריכה להיות תחרות, אבל צריך להבין באיזה מזרח תיכון כלכלי אנחנו נמצאים".

"אנחנו אמנם במקום ה-21 בעולם בכלכלה, אבל העסקים הקטנים והבינוניים צריכים שיטיבו איתם. הם המנוף של הכלכלה הישראלית. אם לא נקבל את הסיוע בכל יום ייסגרו עסקים. בשנת 2016 נסגרו 43,000 עסקים. 15 אחוזים מהם פשטו רגל, זו פגיעה בעובדים משפחות ובילדים", אומר אלקובי המציין כי במקביל נפתחו 3000 או 4000 עסקים שפתיחתם הניבה לקופת המדינה עוד 300 מיליון שקלים, "אולי זו תכנית להכניס לקופת המדינה אחרי שעסקים נסגרים", מעלה אלקובי אפשרות קונספירטיבית.

"ב'טבע' 1700 עובדים פוטרו. ראש הממשלה עמד על רגליו וקרא למנכ"ל. אבל כשב-2016 נסגרו 43 אלף עסקים עם קרוב למאה אלף עובדים שיצאו מהתעסוקה זה עבר מתחת לרדאר. איש לא דיבר". אלקובי מציין כי בתקופת כהונתו כנשיא ארה"ב הפעיל ביל קלינטון משרד מתוך הבית הלבן לטיפול בעסקים קטנים ובכך צמצם את היקפי האבטלה.

"המקצוע המסורתי נעלם כפי שניתן לראות בנגריות ובדפוס. זו בעיה לא קלה. השכר גבוה ולא מדובר בשכר מינימום", אומר אלקובי וכשהוא נשאל אם על פי ניסיון העבר העדפת כחול לבן בחקיקה הניבה תוצאות חיוביות מבחינת הכלכלה הישראלית, הוא משיב וקובע כי הדברים לא תלויים בחקיקה אלא במעשה. דוגמא לכך הוא מוצא במפעל הנשק בכרמיאל:

"בכרמיאל יש מפעל לנשק קל והמשטרה הלכה למכרז וביקשה לרכוש את הנשק הזה מארה"ב. הוצאתי מכתב לשר לביטחון פנים ולשר הכלכלה וכתבתי שמדובר בנשק שמיוצר באיכות גבוהה, במחיר זול יותר עם אחריות של שלוש שנים, אז למה רועים בשדות זרים ומונעים עבודה מ-140 עובדים. תודה לאל, עשיתי מהומה ועצרתי את הדבר הזה ועד עכשיו הקנייה לא התבצעה. שר הכלכלה הוא בחור מדהים ודינמי, אני מחזק את ידיו אבל צריך את המעשה ולא את המדרש".