אישר את התהליך. האפיפיור פרנציסקוס
אישר את התהליך. האפיפיור פרנציסקוסצילום: רויטרס

הרב דוד רוזן, ראש האגף ליחסים בין-דתיים בוועד היהודי-אמריקאי, שיגר מכתב לבכירים בוותיקן, בו מתח ביקורת חריפה על ההחלטה להתחיל בתהליך הפיכתו של הקרדינל אוגוסט הלונד לקדוש.

לטענת אנשי הוועד היהודי-אמריקאי, הקרדינל הפולני הלונד היה אנטישמי מובהק והסית נגד יהודים.

במכתבו ציין הרב רוזן כי הקרדינל הלונד תקף את היהודים במכתב פתוח שפירסם בשנת 1936 על כך ש"לא הכירו בישו", תמך בחרם על יהודים ואף סירב לגנות מעשי פוגרום נגד יהודים בשואה.

"יש חובה להתרחק מההשפעה המוסרית המזיקה של יהודים, להתרחק מהתרבות האנטי-נוצרית שלהם, ובמיוחד יש להחרים את התקשורת היהודית", צוטטו דברי הקרדינל משנת 1936.

אולם, למרות הדברים הקשים החליטו ראשי הוותיקן לפתוח בהליכים להפיכתו של הקרדינל הלונד לקדוש. במכתב ששלח לקרדינל קורט קוך, מנהל הוועדה ליחסים עם יהודים בוותיקן, כתב רוזן כי "הפיכתו של הלונד לקדוש תתקבל בקהילה היהודית ומעבר לה כקבלה של היחס השלילי במיוחד של בהקרדינל הלונד כלפי יהודים".

הוא גם הביע את דאגתו מכך שהאפיפיור פרנציסקוס החליט לאשר את תהליך הפיכתו של הלונד לקדוש, למרות ההתבטאויות האנטישמיות שלו בעבר. הלונד שימש כדמות הבכירה ביותר בכנסייה הקתולית בפולין בין השנים 1926 עד 1948 ונחשב כבעל השפעה עצומה על המאמינים הקתולים במדינה.