הסתובבו חופשי, בעוד ההפגנה היהודית מוגבלת. ההפגנות הערביות בחיפה
הסתובבו חופשי, בעוד ההפגנה היהודית מוגבלת. ההפגנות הערביות בחיפהצילום: מאיר ועקנין, פלאש 90

ביום שישי האחרון ההפגנות הערביות בחיפה עלו מדרגה. האירועים שהחלו ב"יום הנכבה" שודרגו כאשר אוטובוסים עם אזרחים ערבים מהצפון חנו בעיר והורידו את ההמונים להפגנה פרו-פלשתינית בראשות חברת הכנסת חנין זועבי ברחוב נתנזון, בלב מרכז הבילויים של הצעירים בחיפה.

המפגינים הערבים כהרגלם לא ביקשו מהמשטרה אישור לקיום ההפגנה, זרעו בהלה בקרב המבלים וקראו "ברוח ודם נפדה את פלשתין". לטענת המשטרה ההפגנה הפכה מהר מאוד להפרת סדר אלימה הכוללת חסימת צירי תנועה, זריקת אבנים על שוטרים וחסימת חנויות.

המשטרה בתגובה עצרה יותר מ 20 איש, שבתוכם מנהל מרכז מוסאוא לזכויות הערבים בישראל ג'עפר פרח, שלטענת המפגינים שבר את ברכו. המפכ"ל רוני אלשיך התייחס להפגנה שנערכה, ואמר: "זו הייתה הפרת סדר אלימה ביותר, מחאה לא לגיטימית גם במדינה דמוקרטית וסובלנית. אז ברור שהייתה שם אכיפת חוק והפעלת כוח". באשר לטענותיו של פרח אומרים במשטרה כי "למותר לציין כי כלל המעצרים בוצעו על פי דין ובהתאם לנהלים. למרות הניסיון להפיץ שמועות ולהטיל דופי בפעילות השוטרים בשטח, הרי שממצאי הבדיקה עד כה מראים כי לא נמצא כל אירוע חריג הקושר את פציעתו של אחד העצורים בברך למעצרו".

אלא שכאמור, זו הייתה רק נקודת השיא של ההפגנות. למעשה בכל מהלך השבוע שעבר השתתפו מאות ערבים ישראלים בהפגנות בחיפה, בתוכם סטודנטים מהתאים הערביים. המפגינים צעקו "בדם ובאש נפדה את אל-אקצה ואת חיפה", "גם אם נגיע בארון מתים נילחם עד המוות למען עזה" לצד קריאות לצאת לאינתיפאדה. מולם התייצבו מספר בודד של יהודים שהניפו דגלי ישראל, ומחו על עצם קיומה של ההפגנה.

"עמדנו בכיכר הציונות-אלנבי והנפנו דגלי ישראל, ומיד המפגינים הערבים החלו להתקרב אלינו באופן אלים כדי להוציא אותנו מהכיכר", מספר ג'רי קורן (28), ממארגני ההפגנה ומנהל מחוז צפון של צעירי ישראל ביתנו. "עמדנו על שלנו ולא זזנו מילימטר אחורה, אלא שזה הגיע לאלימות פיזית, כולל דחיפות וניסיון לחטוף לי מהיד את המכשיר הסלולרי שבו צילמתי את כל המתרחש".

אלא שבניגוד לחופשיות שבה התנהלה הפגנתם של הערבים, מתברר שהיחס למפגינים היהודים היה קצת שונה. "עד שהמשטרה לא הגיעה ופינתה אותנו, עמדנו איתנים וחזקים מול המחבלים. המשטרה המשיכה לפנות אותנו ועוד עוד, ושאלתי את השוטר הבכיר שם 'לאן אתה רוצה שאני עוד אלך?' ובמקום לענות לי הוא המשיך לדחוף. בסוף לא עמדתי בזה וזעקתי: 'איך אתה מפנה אותי, שאני אוהב את המדינה, לאן אתה עוד רוצה שאני אלך?'. אומר לי השוטר: 'הביתה'. מה שמוזר זה שדווקא את היהודים, אלה שבאים עם דגלי ישראל כדי לתמוך במדינה ובכוחות הביטחון, המשטרה מזיזה אחורה, ונותנת לגיטימציה לפעילי טרור שקוראים לאינתיפאדה שלישית. במקום לגרש מהמקום את המסיתים לטרור, מגרשים את היהודים שכביכול מתסיסים את האווירה. מבחינת המשטרה לבוא עם דגלי ישראל ולקרוא להם מחבלים זו גזענות, זה אבסורד".

בחיפה התעוררו

את שלל האירועים שעברו עליו ועל חבריו בימים הראשונים תיעד ג'רי במצלמת הסלולרי שלו והעלה לרשתות החברתיות, שם זכה למאות אלפי צפיות ולאלפי שיתופים. "לאחר שהעלינו את הסרטונים אנשים בחיפה התחילו להתעורר, זה פגע להם בעצב". ואכן, בימים האחרונים החלה התעוררות יהודית גדולה למען מדינת ישראל בחיפה, ובמוצאי חג השבועות התאספו כמאתיים יהודים עטופים בדגלי ישראל ליד סיטי סנטר בשדרות בן גוריון בעיר, "לא כנגד הפגנה כזאת או אחרת, אלא הפגנת תמיכה בישראל", אומר ג'רי. הפגנה זו איחדה קולות שונים. "להפגנה באו פעילים מכל הספקטרום המפלגתי, אפילו פעילי המחנה הציוני צעקו איתנו 'חנין לג'נין' ו'בלי נאמנות אין אזרחות', מה שמוכיח שהקו הזה הוא נכון ושפוי, ואפשר לאחד סביבו את כל עם ישראל".

ההפגנה התקיימה בסדר מופתי ותוך שיתוף פעולה עם שוטרי משטרת ישראל, ובמהלכה שרו הנוכחים שירים כמו "עם ישראל חי" ו"ירושלים של זהב" לצד שירת "התקווה", אלא שבשלב מסוים החלה להתארגן הפגנה פרו-פלשתינית בכיכר אונסקו, ואז החל ניסיון לעמוד כנגדה עם דגלי ישראל, דבר אשר נמנע על ידי המשטרה, ולטענת המפגינים היהודים האפליה כלפיהם המשיכה. "המצב בפועל היה שהמפגינים הערבים מסתובבים חופשי בעיר, ואילו המפגינים היהודים לא קיבלו אישור לצאת ממתחם סיטי סנטר", אומר אחד המפגינים בסרטון שהתפרסם ברשתות החברתיות. "מחזה קצת אבסורדי שבהפגנות שלנו הביאו כמות גדולה של שוטרי מג"ב שעמדו בהפגנתיות עם זרים ענקיים של אזיקונים לבנים, וברור לכולם שהמפגינים הישראלים לא מתכוונים לעורר פרובוקציה אלימה. לא ברור למה קיבלו את ההנחיה לעמוד ככה, אולי תצוגת תכלית", מוסיף ג'רי.

אירועים צורמים

הסיפור של ג'רי מחיפה מצטרף לאירוע שבו אבי פרחן נעצר על ידי המשטרה באזור עתלית לאחר שהלך בצד הכביש עם דגל ישראל. "הסיפור של דגל, בעיקר שאתה נושא דגל שלך במדינה שלך, זה לא דבר שמשטרה אמורה לאסור", אומר הפובליציסט בן דרור ימיני. "בדיוק כפי שגם בישראל מניפים באופן חופשי לחלוטין את הדגל הפלשתיני, ומי שינסה להוריד אותו גם הוא עלול להיפגע, למעט ההפגנה מול השגרירות האמריקאית שהמשטרה הורידה להם את הדגלים. לא ברור לי אם זה קו חדש במדיניות המשטרה או שזו אפליה, אבל כך או כך אלו אירועים צורמים שהרי דגלי ישראל צריכים להיות מונפים בכל מקום, והאיסור הזה הוא קצת מוזר".

לגבי ההפגנות הערביות אומר ימיני כי "צריך להבחין בין התוכן המאוד מתועב, שבחלקו לפחות סבב סביב החמאס, ובין העובדה שגם אם זה מאוד צורם, אנחנו דמוקרטיה שצריכה לאפשר את זה". עם זאת, ימיני גם טוען שאלימות משטרתית לא קשורה לטענות על גזענות. "יכול להיות שהמפגינים הערבים צודקים שהייתה אלימות משטרתית מוגזמת, אבל זו לא אלימות נגד ערבים. רק לפני שנה הופעלה אלימות גם נגד מני נפתלי ששברו לו את היד, וכידוע הוא לא בדיוק ערבי, כך שהטענה לגזענות היא מטומטמת. הטענה כלפי אלימות כנראה לצערי נכונה, וזה שיש הרבה אלימות לא הופך את החיים לקלים ואת הסיפור של ההפגנות האלימות שלהם לקל יותר".

מלשכת השר לביטחון פנים גלעד ארדן מסרו ביחס לטענות לאפליה כלפי המפגינים היהודים נושאי דגל ישראל, כי השר נוקט בעמדתו כפי שהציג אותה לפני כחודש, עת ביקש מהמשטרה לבדוק את נסיבות מעצרו של אבי פרחן שמחה עם דגלי ישראל נגד "צעדת השיבה" ביום העצמאות: "מעצרו של אדם הוא צעד משמעותי הנוטל את חירותו, ועלינו לוודא תמיד שהשימוש בסמכות המעצר נעשה רק לאחר שיקול דעת מעמיק ובהתאם לשיקולים שהחוק מאפשר בנסיבות האירוע".

במשטרת ישראל בחרו שלא להגיב לטענות המפגינים היהודים לאפליה כלפיהם, וביחס להפגנות הערביות נמסר כי "במהלך הימים האחרונים התקיימו בחיפה התפרעויות על ידי המון משולל רסן, תוך הפרה בוטה של הסדר הציבורי בניגוד לחוק. המשטרה נתקלה בקריאות קרב והסתה של מאות מפגינים שצעדו במרכז המדרחוב תוך שהם מבצעים ונדליזם, גורמים נזק לרכוש, יידו אבנים לעבר שוטרים, חסמו צירי תנועה בניגוד לחוק ועוד. על מנת לשמור על שלום הציבור נאלצה המשטרה להתמקד במפירי הסדר ועצרה 26 מפגינים כדין, בגין פגיעה בסדר הציבורי ועוד. למען הסר ספק, לא מדובר במחאה לגיטימית, אלא הסתה והתססה המשרתת אינטרסים זרים ומבקשת לפגוע בשלום הציבור, בשגרת החיים התקינה בעיר ובמרקם החיים הייחודי לה. משטרת ישראל תמשיך לפעול לשמירה על חופש הביטוי וזכות המחאה כחוק, אולם לא תאפשר ותפעל בנחישות נגד כל התפרעות והפרת החוק".