לוחמי צה"ל
לוחמי צה"לצילום: דובר צה"ל

שופטי בג"ץ דחו הערב (חמישי) פה אחד את העתירות שהגישו ארגוני השמאל הקיצוני נגד הוראות הפתיחה באש שניתנו לחיילי צה"ל הפועלים מול התפרעויות הפלסטינים בגבול רצועת עזה.

השופטים, הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט ניל הנדל, קבעו כי בין ישראל לבין חמאס קיימת לחימה מתמשכת.

המדינה הציעה להציג בפני השופטים במעמד צד אחד את הוראות הפתיחה באש המלאות וכן חומר מודיעיני סודי הנוגע לאירועים, אך ארגוני השמאל הקיצוני שעתרו סירבו לקבל את עמדת המדינה.

לאור הסירוב, ולאור החומר הגלוי שהוצג בתגובת המדינה לעתירה, החליטו השופטים פה אחד לדחות את העתירות.

השופטים קבעו כי מקומן של הטענות בהליכי בירור וחקירה שהמדינה כבר עורכת ותמשיך לערוך, ולא בעתירה כוללנית כדוגמת זו שהוגשה לבג"ץ.

"בנסיבות האירועים האלימים שבבסיס העתירות, ובהתקרבן של הפרות הסדר האלימות והכרוך בהן למכשול הביטחוני – אין לשלול את טענת המשיבים כי נוצרת לפרקים סכנת חיים ממשית ומיידית לכוחות צה"ל וכן לאזרחי ישראל בישובי עוטף עזה", כתב השופט מלצר.

"לשיטתי בהתרחשויות שמתוארות – אין מדובר במחאה עממית, או ספונטנית רגילה, מה גם שהפרות הסדר האלימות, מושא העתירות, יצרו לפרקים סכנה ממשית וקרובה לחייהם ולשלמות גופם של כוחות הביטחון ותושבי ישראל – סכנה, אשר התעצמה והחמירה עקב פעולות הטרור שבוצעו מתוכן ובחסותן. הפרות הסדר האלימות אורגנו, תואמו והוכוונו על-ידי חמאס, שהוא ארגון טרור המצוי בעימות מזוין עם ישראל.

''בתוך כך ניתן לומר כי חמאס ביקש להפיק תועלת צבאית מפריצה אפשרית של המכשול הביטחוני, באופן שגם היה מסייע לחדירת מפגעים לישראל. כדי לקדם מטרה זו – חלק לא מבוטל מהמשתתפים באירועים האלימים ומהנפגעים היו פעילים בארגון החמאס, לרבות מנגנוניו הצבאיים, ואלה נשלחו כדי להפר את הסדר והביטחון והונחו לשלהב את ההמון, לעודד את התקדמותו לשטח ישראל, להוביל לפריצת המכשול הביטחוני ולבצע פיגועים", הוסיף השופט.

התפרעויות בעזה
התפרעויות בעזהAbed Rahim Khatib/Flash90

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס להחלטת בג"ץ לדחות את העתירות שהגישו ארגוני השמאל הקיצוני נגד הוראות הפתיחה באש של לוחמי צה''ל בגבול עזה.

''שופטי בג״צ דחו, פה אחד, את עתירותיהם של ארגוני השמאל הקיקיוניים כנגד עמידתו הנחושה והעוצמתית של צה"ל אל מול האויב בעזה. הגיע הזמן שתפנימו שבזמן שאתם מנסים לחזק את אויבנו, צה״ל מגן גם עליכם", אמר ליברמן.

''מקומן של עתירות אלו מלכתחילה לא בבג״צ וחבל שהעותרים לא שילמו הוצאות כבדות", הוסיף שר הביטחון.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי) מסר בעקבות דחיית עתירות השמאל, "עתירה הזויה שכל מטרתה לחזק את השקר האנטי-ישראלי. חיילי צה"ל הם גיבורים העומדים על משמר ארצנו כדי להגן על כל אזרחי המדינה, יהודים וערבים כאחד. טוב עשו שופטי בג"צ שנהגו בהתאם לשכל הישר".