פרחים בבולים
פרחים בבוליםצילום: יחצ

זה קורה השבוע בירושלים. אליפות העולם בבולאות, בסימן 70 שנה למדינת ישראל ו-50 שנה לאיחוד ירושלים.

התערוכה, בארגון התאחדות בולאי ישראל והשירות הבולאי של דואר ישראל, מתקיימת במרכז הקונגרסים הבינ"ל בנייני האומה וזאת הפעם השנייה שמדינת ישראל מארחת את אליפות העולם בבולאות. הכניסה לתערוכה ללא תשלום.

התערוכה מתפרסת על מספר אגפים ובהם:

באגף הכבוד: יוצגו 15 פריטים יוצאי דופן מתוך אוספים שזכו בפרס הגדול של תערוכות עולמיות: למשל: מכתב מפריז הנצורה ע"י הגרמנים בשנת 1870 שנשלח בתוך כדור אבץ במורד נהר הסן; מכתב ששרוף חלקית מפיצוץ ספינת האוויר "הינדנבורג" (נשלח מאמסטרדם לניו-יורק); המכתב היחיד הידוע ממונגוליה לפריז משנת 1854; מכתב יחיד ידוע מבוליביה עם כמה בולי קונדור חצויים, בולים ראשונים על מכתבים מהודו המזרחית של הולנד, מסין, מסיאם, שלשת "עיני הפר" של ברזיל על מכתב (1843) ועוד.

באגף אליפות העולם: כל האוספים זכו מקודם בלפחות 3 מדליות זהב גדולות: דמיטרי פרנקל מאוקראינה עם אוסף בולי דואר האוויר טיסת מוסקווה -סאן פרנציסקו, דוגלאס סטרוקנפלד משבדיה יציג את בולי איילנד הראשונים, לואיס אלמני מספרד יציג את תולדות הדואר בתקופת המלכה איזבלה השנייה, ג'ין וורוז ממונקו תציג אוסף דואר קנטון ג'נבה 1839-1862, וויטוריו מורני מאיטליה יציג אוסף בולי טוסקנה, יאן הויס-ברלינגן מליכטנשטיין יציג את בולי בלגיה הראשונים.

בתולדות הדואר של ישראל: איתמר קרפובסקי מישראל יציג באגף "אליפות העולם" את שירותי הדואר של צרפת, אוסטריה, רוסיה, גרמניה ואיטליה בארץ ישראל העותמנית. מברזיל יגיע אוסף העוסק בפלשתינה המנדטורית 1918. יוצגו אוספים בנושא ישראל 1948 - שירותי דואר ובולים מאולתרים בערים במצור. מהולנד יגיע אוסף בנושא תקופת המעבר מדואר בריטי לישראלי 1948 ומבריטניה יגיע אוסף בנושא ארץ ישראל המנדטורית.

מארה"ב יגיע אוסף דואר עברי- הצעות עיצוב, נסיונות דפוס, ניסיונות צבע. אוסף מגרמניה שיוצג מתאר את נתיב הדואר בגדד-חיפה. מישראל –אוסף אלכסנדר יציג דאר טורקי בא"י- בדגש על המושבות היהודיות, מספרד יגיע אוסף בנושא דואר המסדר הפראנציסקני בארץ ישראל ומארה"ב אוסף דואר צבאי במלחמת העצמאות ועוד.

תולדות הדואר של השואה: מאוסטרליה יגיע אוסף בנושא דואר השואה, מאוסטריה אוסף בנושא דואר טרזינשטדט, מצ'כיה יגיע אוסף בנושא דיכוי היהודים בבוהמיה ומורביה, מצרפת יגיע אוסף בנושא דואר יהודים במחנות בצרפת, מיפן יגיע אוסף בנושא דואר אושוויץ.

ביתר מדורי התחרות נמצאים אוספים של בולי האריות של פרס, ליד אוספי מצריים, קוריאה, מונגוליה, יפן, סרביה וקולומביה, ארגנטינה ואוסטרליה ואפילו אגף שלם של מחקרים על הנפקות של 20 השנים האחרונות (63 מסגרות תצוגה).

בין הפריטים המיוחדים שהונפקו במיוחד לתערוכה: אלבומית יוקרתית המכילה : מהדורה מוגבלת וממוספרת - רק 1,999 יחידות של גיליונית מזכרת "המנורה – מן המקדש לסמל מדינת ישראל" - פריט אומנותי עשוי מזהב אמיתי המכיל הטבעת זהב של תמונת הגיליונית + גיליונית המזכרת בלתי מנוקבבת וללא שינון וגיליונית המזכרת האמיתית; גיליון בולים ייחודי "70 שנה של חדשנות ישראלית" שיכלול מגוון של 21 בולים שונים בגיליון בולים אחד ויודפס במהדורה מוגבלת וממוספרת – רק 1,999 יחידות בלבד. הבולים בגיליון מייצגים את מיטב החידושים הישראליים האחרונים בנושאים: תקשורת, טכנולוגיה, חקלאות, ביטחון, רפואה, דפוס וכימיה.

לכבוד התערוכה הונפק גם גיליון "הבול שלי" – "באהבה לירושלים " מיוחד, שיודפס במהדורה מוגבלת וממוספרת – של 1,499 יחידות בלבד ובו 9 בולים של "באהבה", עם 9 תמונות מאתרי ירושלים האהובים. על הגיליון ישנה הדפסה מיוחדת בטכניקה של הבלטה והטבעת פוייל בזהב.

בתערוכה תינתנה הדרכות מאורגנות על עולם הבולאות, יוצבו דוכנים של סוחרי בולים מהארץ ומחו"ל, ואף יוענקו הנחות על מכירת ציוד לאספנים ובולים מהארץ ומחו"ל.

בצד האוספים התחרותיים, יוקם בתערוכה גם אגף הדרכה, בו יוכלו המבקרים ליהנות משורה ארוכה של פריטים בולאיים מעניינים ומשעשעים כאחד. בולים במגוון צורות וגדלים, מודפסים על חומרים לא שגרתיים דוגמת ברזל, עץ ומשי; בולים תלת מימדים, ובולים בהם הוסתרו מסרים סודיים; בולי תעמולה שעוררו מחאות דיפלומטיות ואף הובילו לפרוץ מלחמות עקובות מדם, בצד בולי צדקה שתרמו לקידום מטרות נעלות בכל רחבי תבל; בולים שבעיצובם נעשו טעויות מצחיקות ומביכות, בצד בולים חשובים המתעדים מאורעות היסטוריים רבי חשיבות.

הכניסה לתערוכה ללא תשלום עד יום חמישי י"ז סיון (31.5).