ספינים רעים. עו"ד אפי נוה
ספינים רעים. עו"ד אפי נוהצילום: מרסלו וישניה

ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, התייחס הבוקר (שני) בנאומו בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין לסוגיית חקיקת פסקת ההתגברות.

"אני מאמין ומקווה שברבות הימים יצליחו הצדדים להגיע למתווה מוסכם ולהסדר היחסים בין הרשויות. זה מה שישראל צריכה: הסדר, בחוק יסוד חקיקה, שאחת ולתמיד יסדיר את גבולות המחלוקת. מהלך זה חייב להיעשות בהסכמה על דעת נשיאת ביהמ"ש העליון, ראש הממשלה שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה", אמר נוה.

"אני גם לא מסתיר את דעתי שהמתווה של פסקת ההתגברות שעלה לאחרונה לפני מספר שבועות בוועדת השרים לחקיקה, הוא מתווה לא נכון, שלא נעשה בהסכמה ובדרך המלך", קבע נוה, "הוא פוגע בביהמ"ש העליון ובעצמאותו השיפוטית ומי שיזם אותו ועומד מאחוריו לעניות דעתי לא ראה את העניין המשפטי עצמו אל מול עיניו, אלא את מאזן המנדטים באלקטורט שלו, וטוב שלא התקדם להצבעה במליאת הכנסת (ולמען הסר ספק אני לא מכוון את דבריי לשרת המשפטים)".

נוה תקף את חברי הכנסת שיזמו את חקיקת פסקת ההתגברות, "אנו נמצאים בתקופה בה גם בית המשפט העליון מותקף אולי יותר מאי פעם. ישנם חברי כנסת שהפכו את ההשתלחות בבית המשפט העליון כמקור להשגת לייקים בפייסבוק ולקידום בפריימריס. זוהי התנהגות פסולה שיש לגנות. במיוחד חמורים הדברים נוכח הניסיון של חברי כנסת ולעיתים גם שרים לגלגל לעבר בית המשפט העליון אחריות לכל רעה במדינה. אלה ספינים רעים שגם אותם יש לגנות. לחופש ביטוי יש מקום של כבוד במדינה דמוקרטית ומותר לחלוק על בית המשפט העליון. מותר גם לבקר אותו. גם לי יש ביקורת מעת לעת כמו כל אחד אחר. אבל אסור בתכלית האיסור, כפי שאמרתי, לשפוך את התינוק עם המים".

"בית משפט חזק הוא אינטרס לאומי של מדינת ישראל. בית משפט חזק הוא אבן יסוד במדינה מודרנית, תוססת ושוחרת דמוקרטיה. חייבים לשמור על בית המשפט העליון עצמאי! אסור לפגוע בבית המשפט העליון", הוסיף נוה.