הפרקליט הצבאי הראשי בכנס לשכת עורכי הדין

הפרקליט הצבאי הראשי, תת אלוף שרון אפק, התייחס בצהריים (שלישי) בנאומו בכנס לשכת עורכי הדין למאבק המשפטי בו נתון צה"ל בזירה הבינלאומית במקביל למאבק הצבאי בגזרות השונות.

"לפני כעשרה ימים החליטה מועצת זכויות האדם של האו"ם לגנות את מדינת ישראל בשל פעילות צה"ל בגבול רצועת עזה, להטיל דופי במערכת המשפט שלה, ולהקים ועדה לחקירת האירועים. ועדה שמצטרפת, באופן כמעט אוטומטי, לוועדות חקירה דומות שהוקמו על ידי אותה מועצת זכויות אדם גם בעקבות מלחמת לבנון השנייה, מבצע 'עופרת יצוקה', אירוע המשט ומערכת 'צוק איתן'", ציין אפק.

"אוי לנו אם נקבל עצות בתחום הצדק והמשפט מצד רבות מהמדינות שיזמו את ההחלטה הזו ותמכו בה. הוועדה היא דוגמה לשימוש לרעה בהליכים ובמוסדות בין-לאומיים, בניסיון לקעקע את הלגיטימציה של הפעלת הכוח על ידי צה"ל, ובראייה רחבה יותר - של מדינת ישראל. מה כבר ניתן לצפות מוועדה שתוצאותיה הוכתבו מראש בהחלטה שהקימה אותה, תחת הכותרת: הפרות של המשפט הבין-לאומי בהקשר של המחאות האזרחיות בשטחים הפלסטינים הכבושים?", תהה הפצ"ר.

לדבריו, "צה"ל אינו זקוק לעידוד או ללחץ חיצוני כדי לחקור את פעולותיו. מנגנוני האכיפה שלנו ואופן פעולתם משקפים סטנדרט גבוה של בדיקה וחקירה ביחס לפעילות מבצעית, שמדינות רבות בעולם יכולות רק לשאוף אליו. מנגנונים אלו נבחנו לאורך השנים על ידי ועדות ציבוריות, ולאחרונה על ידי מבקר המדינה, ואנו פועלים כל העת כדי לשפרם ולחזקם".

"אשר לאירועים בעזה, הללו כבר מתוחקרים על ידי המפקדים ועל ידי מנגנון תחקור מטכ"לי, בראשות מפקד בכיר המצוי מחוץ לשרשרת הפיקוד של האירועים. ממצאי המנגנון מועברים אליי, ומקום שיימצא כי נדרשת חקירה נוספת - לא אהסס לעשות כן", הצהיר תא"ל אפק, "צה"ל והמערכת המשפטית שבו אינם חסינים מביקורת, ואיננו מבקשים חסינות כזו. אנו פועלים בעצמאות, בשקיפות ובאופן ענייני, ונתונים כל העת לבחינה משפטית חיצונית - למשל בהשגות ליועץ המשפטי לממשלה ובעתירות לבית המשפט העליון. על רבות מהחלטותינו מתקיים דיון ציבורי ער, כראוי במדינה דמוקרטית".

אפק התייחס בנאומו גם לשתי העתירות שהוגשו לבג"ץ בעיצומם של ימי הלחימה בדרום, אשר תקפו את הוראות הפתיחה באש של צה"ל בגזרה. בדבריו ציטט אפק את פסק דינה של הנשיאה חיות לפיו, "אירועים אלה מעמידים בפני כוחות הביטחון הישראליים את אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שעמו עליהם להתמודד. זאת בשל מצב הדברים המורכב שיוצרים בשטח - בכוונת מכוון - ארגון החמאס וארגוני הטרור האחרים... עירוב מכוון זה מיועד לטשטש ולהקשות על איתור פעילי הטרור בתוך המון אדם המשתתף באירועים".

"והמשנה לנשיאה, מלצר, כתב: 'חלק לא מבוטל מהמשתתפים באירועים האלימים ומהנפגעים היו פעילים בארגון החמאס, לרבות מנגנוניו הצבאיים, ואלה נשלחו כדי להפר את הסדר והביטחון והונחו לשלהב את ההמון, לעודד את התקדמותו לשטח ישראל, להוביל לפריצת המכשול הביטחוני ולבצע פיגועים'. ובמילותיו של השופט הנדל: 'הקול קול מחאה והידיים ידי טרור'", הוסיף אפק לצטט.

"בראייתי, יש חשיבות גדולה לכך שפעולות צה"ל נבחנות על ידי בית המשפט העליון, ואנו מייחסים חשיבות רבה מאד גם לאמירות בפסק הדין בדבר הבדיקות המעמיקות שראוי לנהל והלקחים שיש להפיק. הקמת הוועדה על ידי מועצת זכויות האדם אינה מרפה כמובן את ידינו, אלא מחדדת את החשיבות בפעולות של צה"ל, והפרקליטות הצבאית בתוכו, להטמיע את שלטון החוק, לברר ביסודיות טענות המועלות ביחס לאירועים מסוימים ולהפיק לקחים במטרה להשתפר, מקום שהדבר נדרש. אנו עושים כן לא בגלל שהדבר נכפה עלינו על ידי גורמים מחוץ למדינה, אלא משום שזו דרכנו. זו תמיד הייתה דרכנו וכך נמשיך", חתם אפק.