מנכ"ל הרבנות השפיל את הרב של וונציה?

מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, משה דגן, עורר היום (שני) מהומה קצרה בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת כאשר הטיח עלבונות ברבה של ונציה ואחד מזקני רבני איטליה, הרב שלום בחבוט.

בין היתר, אמר דגן לרב בחבוט, "מימנו לך את הכרטיס להגיע לכאן בשביל לעורר מהומה". חברי הכנסת טענו בתגובה כי מדובר בהוצאת דיבה ודרשו את מחיקת דברים מהפרוטוקול.

לצד הטענה בדבר מימון כרטיס הטיסה של הרב, דגן אף רמז כי סיום תפקידו של הרב בחבוט כדיין בבית הדין ברומא נעשה בנסיבות "שיש לבדוק אותן" וכי "הרב לא שַׂם על עקרונות הרבנות".

לאחר המהומה שהתעוררה, נאלץ דגן להתנצל ולחזור בו מדבריו. "אני מתנצל, זו הייתה פליטת פה" אמר והוסיף כי הוא מבקש מארגון ''עתים'' שיזם את הדיון להעביר אליו בעתיד את המידע אודות הרבנים המוזמנים על ידם לדיונים בכדי שיוכל ללמוד עליהם ולהכיר את העובדות בטרם התייחסו אליהם.

בדבר הקריטריונים להכרה ברבני חו"ל, הנושא המרכזי של הדיון, דגן ציין כי הקריטריונים מוכנים וכי הועברו לעיונם של כמה ארגונים רבניים בחו"ל אך סרב לחשוף אותם עד לאישורם במועצת הרבנות הראשית לישראל.

הרב בחבוט נמנע מלהשיב ישירות להתקפותיו של דגן. יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג, השיב בשמו של הרב בחבוט כי הרב ישמח למסור לידי הוועדה צילום מחשבונו הפרטי המעיד כי הגיע ביזומתו האישית, תוך שהוא מממן בעצמו את עלות נסיעתו וכי הטענות האחרות אף הן אין אמיתיות.

הרב בחבוט הגיע לכנסת בכדי למחות על כך שהרבנות הראשית לישראל מסרבת להכיר בבית הדין בוונציה, בראשותו הוא עומד, וזאת למרות שהכירה במשך שנים בפעילותו בבית הדין ברומא. הדיון נסוב באופן ממוקד על תיק של גיורת שעברה גיור מחמיר בבית הדין בראשותו בוונציה ואשר לטענתו שומרת תורה ומצוות ו"מקפידה על קלה כבחמורה", אך גיור זה אינו הוכר על ידי הרבנות בטענה כי "קיימים בתי דין מוכרים קרובים" שבהם היה ניתן לערוך את הגיור. זאת בעוד בית הדין הקרוב ביותר לוונציה נמצא במילאנו, מרחק כ-300 ק״מ, ובית דין נוסף ברומא, מרחק למעלה מ-600 ק״מ.

אחד מחברי בית דינו של בחבוט, הרב יצחק דוד מרגלית, אשר נכח אף הוא בדיון, הטיח בנציגי הרבנות דברים קשים. "מי שבאמת חרד לדבר ה’ ולהלכה ולכך שעם ישראל לא יחטאו - לא יכול להתנהל כך. כי יש אנשים שחיים בוונציה עם בני זוג לא להם, הם אינם גרושים כי אין בית דין שיגרש אותם. הם לא יסעו לרומא אז הם חיים עם בני זוג אחרים ללא שום גט. זה אחריות של הרב המקומי שצריך לדאוג על כך שבקהילה שלו חיה אישה עם גבר זר, זה התפקיד שלו למנוע זאת. ההתנהלות של הרבנות פוגעת ומעליבה" אמר הרב מרגלית.

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, אשר יזם את הדיון, הגיב כי "זה לא הגיוני שאנחנו כאן במדינת ישראל עם רבנות שקיימת 70 שנה, נפסול בית דין שקיים במשך למעלה מ-500 שנה, כמו בית הדין בוונציה. בבית הדין של וונציה ישבו גדולי ישראל. נותנים לרב בחבוט ולבית הדין שלו סטירת לחי. התגובה שאנחנו מקבלים מהרבנות הראשית היא הפנייה לרומא. שיסעו 600 ק״מ. אבל לנסוע 600 ק''מ זה לא פשוט. לא מכירים את המציאות. אנחנו במלחמה הזאת ב’עתים’ כבר 4 שנים. אנחו פונים שוב לרבנות ומבקשים: ‘בואו ניכנס לשיח אמיתי’. בואו נעבוד לא רק למען עתידו של עם ישראל אלא גם לעתידו של העם היהודי".

מנכ"ל הרבנות הראשית דגן הסביר בדיון כי באיטליה פועלים שני בתי דין, במילאנו וברומא, והם מגיירים את תושבי סביבתם, אך הרב בחבוט התעלם מהנחיה זו, והוא מגייר בבית הדין שלו מכל רחבי איטליה, כולל מי שנדחה בבתי הדין במילאנו וברומא.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה, "המנכ"ל לא פגע ברב בחבוט מאיטליה, מנכ"ל הרבנות הראשית הפנה את טענותיו כלפי ארגון עיתים שכדי לעשות דה לגיטמציה לרבנות הראשית פועל להביא לדיוני הכנסת רבנים בעולם בצורה שאינה מכובדת ובכך פוגעת היא בכבודם של הרבנים מחו"ל. למרות זאת ובכדי שלא לגרום לזות שפתיים חזר בו מנכ"ל הרבנות מדבריו בעניין מימון הכרטיס והתנצל".