מנדלבליט. יחקור את שארע?
מנדלבליט. יחקור את שארע?צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

אחרי שהודיעו כי בתוך 20 דקות נמכרו כל הכרטיסים לקראת משחק הידידות בין נבחרות הכדורגל של ישראל וארגנטינה, פנה היום (שלישי) עודד קרמר על ידי משרד עורכי הדין בן מאיר ליועץ המשפטי לממשלה לחקור את שארע.

כזכור, משחק הידידות בין שתי הנבחרות שיתקיים במוצאי השבת הבאה, ה-9 ביוני באצטדיון טדי שבבירה, יביא לארץ את טובי שחקני הכדורגל בעולם, ביניהם ליאו מסי, שחקנה של ברצלונה הספרדית.

המשחק שיהווה הכנה עבור הנבחרת האורחת מארגנטינה לקראת משחקי גביע העולם שייפתחו ב-14 ביוני, עורר עניין רב בקרב אוהדי הכדורגל בארץ, במה שיצר טירוף בניסיון להשיג כרטיס.

לרוע מזלם של אלפי אוהדים, שוב קרס משרד הכרטיסים "לאן", כשנראה כי האמת מאחורי הקריסה היא מיעוט קטן של כרטיסים שהועמדו למכירה. היום הגישו במשרד עורכי הדין בן מאיר דרישה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה שיפתח בחקירה לחשד לטובות הנאה סביב המשחק.

לטענת משרד עורכי הדין, החשד הוא כי במשרד התרבות והספורט "התנהלו בצורה הגובלת בפלילים תוך הפרה בוטה וגסה של הוראות התקשיר, כאשר כלל עובדי המשרד לוקחים חלק באותן עבירות על הוראות התקשיר", לדברי עורכי הדין.

במכתב שנשלח ליועמ"ש נכתב כי "משרד התרבות והספורט הכריז שמשחק הכדורגל בין הנבחרות יהפוך להיות מאירוע פרטי לאירוע ממלכתי, אשר שולם גם כסף מתקציב המדינה, במסגרת תקציב חגיגות ה-70 שהוקצב למשרד".

עוד נכתב, כי העובדה שהמשחק הפך להיות כזה בעל אופי ממלכתי, הוא מחייב כי מכירת הכרטיסים תהיה בעלת אופי שיוויוני לכלל אזרחי המדינה ומותרת העדפה, אם בכלל, רק לאוכלוסיות מוחלשות". לטענת משרד עורכי הדין בן מאיר, העובדה כי במשרד התרבות והספורט הודו בלקיחת מספר הזמנות לצורכי המשרד מהווה חשד לפלילים ולטובות הנאה.

משרד עורכי הדין לא לבד במאבק ובדרישה לחקור את הנעשה כשגם התנועה לאיכות השלטון פנתה היום בנושא. בתנועה לאיכות השלטון פנו ישירות למשרד התרבות והספורט ולהתאחדות הכדורגל בדרישה להעביר לידה את הפירוט המלא של הקצאות הכרטיסים למשחק הכדורגל, בטענה כי "איך יכול להיות שכספי ציבור משמשים, לכאורה, כדי לממן כרטיסים למשחק למקורבים כאלו ואחרים במקום להימכר במכירה שוויונית לקהל הרחב?"

שני הגופים הביאו את פרסומה של כתבת התאגיד, הדס גרינברג מאמש כי מכירת הכרטיסים למשחק התבצעה בכמות קטנה ממה שפורסם וכי ישנם כרטיסים רבים שחולקו לבעלי אינטרסים שונים.

"בעקבות הפרסומים הללו, פנתה היום התנועה לאיכות השלטון למשרד התרבות והספורט ולהתאחדות לכדורגל, בדרישה להעביר לידנו, על פי חוק חופש המידע, את פילוח הקצאת כלל הכרטיסים למשחק", נכתב בהודעת התנועה לאיכות השלטון שהוסיפו כי "בין היתר, דרשנו לקבל את פירוט מספר הכרטיסים שהוקצו למכירה למנויים, פירוט מספר הכרטיסים שהוקצו למכירה לקהל הרחב ופירוט מספר הכרטיסים שהוקצו לשימוש גופים אחרים כגון: ההתאחדות לכדורגל, משרד התרבות והספורט, ספונסרים החברה למתנ"סים, שחקני עבר וכד'".

עוד אמרו בתנועה כי "האירוח של נבחרת ארגנטינה בישראל, לרבות המעבר לשחק באצטדיון טדי בירושלים, ממומנים מהקופה הציבורית. לכל הפחות מגיעה הזדמנות שווה לציבור שבין כה מממן את המשחק, לנסות ולקנות כרטיס במכירה שוויונית והוגנת. איך יכול להיות שכספי ציבור שלנו משמשים, לכאורה, כדי לממן כרטיסים למשחק למקורבים כאלו ואחרים לצלחת?".

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה, כי היועצת המשפטית של המשרד לא מצאה רבב בהתנהלות. "אין פסול משפטי ברכישת הכרטיסים המרוכזת עבור עובדי המשרד, במסגרת פעילות הרווחה לעובדים".

לדברי היועצת המשפטית של המרד, עו"ד הדס פרבר-אלמוגי, "רכישת כרטיסים בכסף מלא אינה בגדר "מתנה" כמשמעותה בחוק שירות הציבור ואינה בגדר עבירה על חוק שירות המדינה או על הוראות התקשי"ר. לא ניתן לדבר במקרה זה אף על קבלת טובות הנאה".

עוד נמסר מהמשרד כי "משרד התרבות והספורט נוטל חלק במימון המשחק של ארגנטינה מול ישראל, במסגרת פעילות שנות ה-70 למדינה. לאור האמור המשרד אפשר לעובדים לרכוש עד שני כרטיסים לעובד וזאת במסגרת פעילות לרווחת העובד".

במשרד התרבות והספורט הבהירו כשאמרו כי "למען הסר ספק, העובדים נדרשים לממן את הכרטיסים במחיר מלא.