הישג מרשים לג'וזף
הישג מרשים לג'וזףצילום: יקב נחלה

יין 'ג'וזף' מיקבי הר ברכה שבשומרון זכה במדליית הברונזה של תחרות היין הגדולה בעולם שהתקיימה בלונדון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על ההישג עם ניר לביא, מנכ"ל יקב הר ברכה, המספר כי כבר לפני מספר ימים התבשרו אנשי היקב על הזכייה ואולם רק הבוקר הזכייה אושרה סופית.

"אנחנו שמחים על כך מאוד כי זה מביא כבוד לשומרון ולמדינת ישראל כולה. זו התחרות הבינלאומית הגדולה ביותר בעולם. כ-17,000 יינות משתתפים מ-33 מדינות ו-275 שופטים ששופטים את כל היינות, מסננים אותם סינון אחר סינון עד לזכייה של מספר יינות במדליות".

בדבריו מסביר לביא את השלבים אותם עוברים היינות המתחרים, כאשר נבחנת בתחילה בדיקה טכנית של היין ובהמשך בדיקות טעימה כאלה ואחרות על ידי השופטים, מהלך שמתפרס על פני מספר שבועות. ו"בסוף לאחר סינון מסוים של יינות יש מדרג מ-83 עד 85 נקודות שאלו היינות שמתקבלים אבל לא מקבלים מדליה, ולאחר מכן זה עולה מברונזה ועד למדליות כסף זהב ופלטינום ועד למאה נקודות נקיות. בתחרות הזו קיבלנו על הג'וזף' שלנו 87 נקודות".

לביא מספר כי בתחרות ההתנהלות היא 'צינית-אנגלית' נטולת פניות וקרה ובשל כך איש אינו מסתיר את היות היין מייצור השומרון, ולמעשה הקיטלוג האזורי של כל יין אינו משנה שכן היינות נטעמים כשהתוויות מכוסות וללא כל סממן של היכר.

"ב-2013 ו-2014 זכינו במדליות כסף והשנה אנחנו מאוד שמחים שזכינו למדליית הברונזה ליין שהם כותבים עליו שהוא עשוי טוב ומוגש כפי שהוא וניתן ליהנות ממנו מאוד. זו בשבילנו חותמת שלא רק אנחנו חושבים שהיינות שלנו טובים אלא גם מבקרים בינלאומיים בתחרות הגדולה בעולם אומרים שהיינות בשומרון מצויינים וטובים ביותר".

"מדובר ביין בוטיק, יקב נחלה'. אנחנו מגדלים את כל הענבים על הר גריזים, הר ברכה. מדובר במעל מאה דונם כרמים בהר ברכה. עם השנים נודע לנו שהאקלים כאן מיוחד, ימים חמים ולילות קרים, יש גם ירידת שלגים שזה מצוין לגפן. אמנם הייתה תקופת בצורת אבל נשים את הבעיות בצד.

''הכרם מצריך ניטור, לבדוק מה מציק לו ומה טוב לו. זו חקלאות שעוזרים לה להתבסס ולהגיע עד מצב ההבשלה והפרות. צריך לחפש מה מפריע ומה מציק לכרם כי ממבט על נראה לכאורה שהכול יפה וירוק. כשפותרים את הבעיות ברוך ה' הדברים מסתדרים".

ממשיך לביא ומספר על ההשקעה הנדרשת עבור הגפן: "הגפן הוא גידול-בעל שאמור להסתדר גם ללא השקייה, אבל הוא מצריך מים, 300 קוב לדונם על פי תקני המים של משרד החקלאות, וצריך לספק את המים האלה. ברוך ה' מספר התושבים גדל, ובהתאם אספקת המים כעת יותר סדירה מבעבר".

"מדובר בעבודה קשה, איכות של כרמים מיוחדים שגדלים בכל יהודה ושומרון, והם מביאים תוצאות, והיינות עולים על שולחנם של מלכים ורוזנים בעולם, ואנחנו מאוד שמחים על הזכייה הזו הבוקר", אומר לביא שיקב הבוטיק שלו מנפיק 50,000 בקבוקים מדי שנה, ובהקשר זה הוא מזכיר ומציין כי לאנשי היקב חשובה שמירת השמיטה באופן המחמיר ביותר בפיקוחו והדרכתו של הרב אליעזר מלמד, רב הישוב.

עד כמה מעניינת זכייה שכזו את האזרח הפשוט שאיננו אנין טעם בתחום היין ומבקש לרכוש לעצמו כמה בקבוקים? עד כמה הוא יבחין בכלל באיכותו של היין שלפניו? לביא משוכנע בתמורות משמעותיות ביחסם של הישראלים לענף היין.

"ישראל העלתה את רמת הצריכה ב-3-4 ליטרים לנפש. אנחנו שמים לב שהצרכן הישראלי טעם יינות ב-15 השנים האחרונות והוא מבין בחך ובטעמים ומתקדם ליינות שמעל 50 שקלים, והוא כבר מבין". ומה לגבי היינות הפשוטים? לביא אינו מזלזל גם בהם ומשוכנע שגם יינות של 3 או 4 ב-100 נעשו על מנת ליהנות בהם את הצרכן, "בסך הכול ארץ ישראל מגדלת את פירותיה ומשבחת את פירותיה".