סוריה
סוריהצילום: רויטרס

מחנה הפליטים הפלסטיני אל-יַרְמוּכּ, שהוקם במהלך שנות ה-50 של המאה ה-20, נמצא בבירה דמשק ומהווה את המרכז הגדול ביותר של פליטים פלסטינים בסוריה.

בתחילת המלחמה “צבא סוריה החופשי" שנתמך ע"י המערב, שלט בדרום דמשק ובמחנה אל-יַרְמוּכּ. בתחילת אפריל 2015 כבש ארגון "המדינה האסלאמית" (המוכר בשם - דאע"ש) את רוב המחנה.

לאחרונה מחנה הפליטים נפל חזרה לידי צבא אסד ונאמניו. הצבא, שספג בקרבות כאלף הרוגים, החריב כמעט לחלוטין את מחנה הפליטים. אל-יַרְמוּכּ בעצם נותרה כמובלעת אחרונה בה החזיקו מתנגדי אסד באזור הבירה דמשק, וכעת חיילי אסד בוזזים את הרכוש שנותר.

בקריקטורה של אֻמַיַה גֻ'חַא העזתית בעיתון "אלקֻדְס אלעַרַבִּי" אפשר להבחין בסמי-טריילר של נשיא סוריה בשאר אלאסד נוסע ברחבי מחנה הפליטים הפלסטיני באל-יַרְמוּכּ. בשלט שעל הסמי-טריילר כתוב "הדרך לאל-קודס (ירושלים) עוברת דרך מחנה אל-יַרְמוּכּ. על המשאית עצמה כתוב "ציר ההתנגדות" / "לגיון החיפושים".

על הרכב עצמו יש רהיטים רבים בתוכם ארונות, טלוויזיה ומקררים - מדובר ברכוש שהוחרם מפליטים פלסטינים. "בשאר הפושע", כפי שהוא מוגדר בציוץ עצמו, מוסיף חטא על פשע - לא זאת בלבד שהוא לא דואג לבעיה הפלסטינית ולא דואג לשחרור ירושלים, ובעצם מוכיח כי כל הבטחותיו וסיסמאותיו חלולות – הוא גם גוזל את רכושם של הפלסטינים. הנשיא הסורי למעשה ממשיך מלאכת הציונים שגזלו את אדמות ובתי הפלסטינים, וכעת הוא גוזל את המעט שנשאר מהם.

"צבא הביזה הסורי"

כך אומרת הקריקטורה של יאסר אחמד בעיתון הסעודי "מכה". ביד אחת חיילי אסד מצדיעים ובשנייה אוחזים ברהיטים שהם בוזזים - מקררים, מכונות כביסה, מסכים, גז ואפילו צלחת לוויין. הביזה נחשבת בעיניהם כגמול על הלחימה שלהם.

"ביזת מחנה הפליטים"

כך הכותרת של עִמָאד חַגָ'אג' הירדני בעיתון אלעַרַבִּי אלגַ'דִיד שמתייחסת למחנה הפליטים אל-יַרְמוּכּ. בקריקטורה משווה חג'אג' בין דאע"ש לבין אסד. בצד השמאלי אנו רואים את איש דאע"ש המחזיק דגל עליו כתוב "כנופיית דאע"ש" שמתרחק מ"מחנה אל-יַרְמוּכּ". האיש החדש שנכנס הוא הנשיא אסד של קסדתו כתוב "צבא בשאר" הוא מחזיק שק בכדי לבזוז ועל דגלו כתוב "כנופיית הביזה"

כל הקריקטוריסטים מבקרים את הביזה באל-יַרְמוּכּ, בהחזרתם את אסד להיות "הרע השכונתי". אבל השאלה הגדולה שנשארת באוויר היא למה אחרי כל הדיבורים על "הבעיה הפלסטינית", העולם הערבי החלש לא פועל. זאת אל מול ההתערבות הבלתי נפסקת של איראן בעזה בלבנון ובסוריה ותורכיה שמתערבת בנעשה בירושלים ורצועת עזה.

נעם בנעט - חלון למזרח התיכון המתחדש.